Bitef
sla Nije vam dobro? Ne, samo zebnja Od ogromne doze stvamosti. Ti ljudi u pretrpanom zajedničkom stanu ustajalog vazduha pružili su mi raku i povukli preko beznadežnog prostora koji postoji između života i umetnosti. Neko vreme stojim izmedu zastrtog zida i zavese. Samo zvuci i šumovi, povremeni žamor glasova podsećaju me da se dug život nastavlja Vraćam se na mesto, pesma koju jedan od njih peva poriskuje strepnju među smeh i suze. U mraku dišu svojim noćnim dahom. „Umetnost je zver koja je gumula njušku u rosu“. Tada u uzanom vodoravnom hodniku dotakla me je orošenom njuškom. Osetila sam to i zebnja je nestaia (Nora Ikstena, „Dišu u mraku“, list Diena, 19. XII 2003.) * Reditelj Alvis Hermanis ima treće око za opažanje sveta koji se otvorio. Nepogrešivo i suštinski i u isto vreme sa zavidnom intuicijom - sa jasno ätljivim znacima koje oblikuje intelekt - reditelj je sa veštom ekipom glumaca stvorio dugačku priču skečeva о jednom danu u životu starih. Priča je emotivno izražajna i osetljiva, komična i dramatična u zavidno veštom izvođenju/proživljavanju G. Zarine, G. Kruminsa, К Znodnsa, В. Broke i V. Daudzinsa Monika PormaJe pruža novi dokaz о svom scenografskom majstorstvu. (Ingrida Vilkarse, Gestus Top in December) * Uvek sam mislila daje reditelj Alvis Hermanis uradio mnogo dobrog na svoj način, ali je predstavom Dug život , bez licemerja, obavio tačan i zapravo sveri posao. Ekipa Novog riškog pozorišta u ovom komadu pokazuje koliko visoko može dopreti katarza psihološkog pozorišta, prikazujući u EKG glume dramatičnu
udamu silu dramske umetnosti koja se smenjuje sa očajem komične groteske. U verbalnom vakuumu emocija i ispoljavanjima pozorišnog i ljudskog doživljaja posle predstave, čovek može samo da se ponovo s divljenjem pokloni predstavi Kasparsa, Znotinsa, Gritsa Kruminsa, Cune Zarine, Baiba Broke, Vilisa Daudzinsa, scenografa Monike Promale i, da, svakako, još jednom, Alvisa Hermanisa! (Linda Burda, Gestus Top in December) * Preobražaj mladih glumaca u vrlo stare ljude je sjajan. Zivot peroro starata u toku jednog dana otkriva njihove pojedinačne karaktere, njihove biografije i zanimanja Vidimo veliko majstorstvo, tim pre sto se radnja odvija gotovo u tišini. Toliko su nam poznad briga i strahovanje za zdravlje i život najbližih, koju tako suptilno otkrivaju i dirljivo prikazuju G. Zarina i G. Krumins. Nezadrživa potreba za akdvnošću, prebiranje starih stvari, svedoka nekadašnje lepore i uspeha, pomaže da se zaboravi na usamIjenost i übije vreme za likove B. Broke i V. Daudzinsa Srce najviše boli pri pogledu na žilavog starca umetničke duše, kojeg igra K. Znotins, koji je, mislim, nekad bio legionar. Prava Ijubav za druge i otadžbinu jeste svedost koja daje snagu i izdržljivost. Pesma о domovini koju riho peva G. Krumins lia na molinai. To je jedan od malobrojnih trenutaka u predstavi Dugiivot kada sam osedla prisustvo duha Covek prosto poželi da se to ne utopi u kaljuzi materijalnih problema, svakodnevnih poslova i starasti. (Anda Burmiece „Nove pozorišne predstave u Letoniji“, list Forums, 9. 1 2004.) * Pet primera majstorske glume - В. Broka, G. Zarins, G. Krumins, V. Daudzins i K. Znorins. Svako od njih je poseban i