Bogoslovlje

латински; „ut et alios instraam“, руски: „Чтобъ и других наставишь“) 1 ). Преко првог je он „гледао оно, што се не види“, или „вечно“, а преко другог „ово, што се види“, или што je „за време“-). Дакле први je „ум“ вера, као орган за познаванье Бога и свега невидљивог, духовное, а други je „ум“ разум, као орган за познавање свега видљивог, физичког, привременог. Св. ап. Павле je ценио и давао вредност и првом и другом, само сваком на своме месту и за свој циљ. У потпуној сагласности са св. ап. Павлом и гьегов сарадник Варнава препоручује хришћанима, „да би заједно с верам имали и савршено знање“ 3 ). И касније, у V. веку, св. Кирило александријски у своме коментару на јеванђеље по св. Јовану Богослову вели о овоме истом овако : „ваља веровашп, да би се разумело. А што се истине божанствене причају верам, из тога не следи, да се ваља потпуно одрећи њихова нсиншпвања: пре се треба стара™, да се подигнеш бар до извесног разумевања ових истина, за које вели апостол: „видимо као кроз огледало у загонетци“ (1. Кор. ХШ, 12.). Зато добро чине, кад тврде да не треба прво познавати, а после веровати, а не претходи јој, по речима: „ако не верујете, нећете разумети“ (Исај. VII, 9.) 4 ). Овај исти смисао и значај има и познати принцип, који je истакнуо блажени Августин у својим речима: „credo, ut intelligam, sed non intelligo, ut credan 5 ). Овим последњим речима блаж. Августина, као и горе наведении речима св. Григорија Богослова, ни у колико се не пориче велика важност разумног познавања за нашу веру. Дубоки смисао од блаж. Августина постављеног принципа састоји се баш у томе, да не би вера била вером, кад би њој претходио разум, или другим речима, кад би се њом примале истине само за то и због тога, што je њих одобрио разум, признавши њихову истинитост. Напротив вера баш зато и јесте вера, што прима истине не због њихове јасности и очигледности за разум,

!) 1. Коринћ. XIV, 19.

2 ) 2 Коринћ IV, 18.

3 ) Epistola с. 4. упор. руса, превод Преображенског : „Пнсашя мужей апостольсюихъ“ М. 1862. г. стр. 40 упор. стр. 64.

4 ) Migne graec t. 73. cob. 628—9.

5 ) Tractat. XL in evangel. Joan. n. 9. De lib. arbitr. 1. 1. c. 2. n. 4; lib. 11. c. 2. n. 6.

23

Догматика и наука