Bogoslovlje

Мојсијеви закони садрже три врсте прописа: 1. Прописи чисто люралног карактера, морални закони (praecepta mor-rlia). Ови су прописи најважнији у целом Мојсијевом законодавству, јер су се тнцали вере и морала народног и спремање рода људског за дочек И. Христа (Гал. 3, j 9 И 24). 2. Прописи, који су се тицали спољашњег Богопоштовања, прописи култа (praecepta catremonialia) и 3. Прописи, који су се тицали политичкосоцијалних и правно-грађанских прилика (praecepta iudicilia) '), Прописи обредни и правый изгубили су у хришћанству своју вредност и важност. Обредни прописи су дани салю за време, као праслика времена Христовог. Они су доласком и смрћу Христовом изгубили свију обавезну мић (Job. 4 21 _ 23 .; Дел. Ап. 15, 2 4._29.; Рим. 6, 14 1Б .). : То исто важи иза правне прописе. И правки прописи немају сада обавезне силе, осим случајева, кад они изражавају природно и опште право и установе људске. Године 70. после Хр. разорио je римски цар Тит Јерусали.м. Те су године изгубили Јевреји и своју полнтичку самосталност, па су већ и зато ти правки прописи изгубили своју даљну вредност. Напротив морални прописи важе и сада, a њнхова обавезна сила простире се на све људе. По својој спољашњој форми то je основни, а у суштини свеопшти закон 3 ). У опште главки део Мојсијевог законодавства, језгро и средишња тачка целог закона јесте баш морални закон, односно декалог или 10 заповести Божији 3 ). Специјално у декалогу су забране и заповести природное моралног закона најпотпуније формулисане за сна врелгена 4 ). Десет заповести Мојсијевих су као и азбука према целом моралном закону. Најважнија морална правила декалога уводе нас у круг свеопштег знања, и садржи у основи све обавезе човека 5 ). Декалог je magna Charta Ст. Завета 6 }. Декалог je стена или чврст телшљ, на коме се гради култура. Без декалога нема

') Сравни: Lehrbuch der Moraltheologie, Dr. A. Koch, Freib. im Br, 1910 , стр. 60.—61

2 ) Сравни: Нравственное Правосл. Богословје, прот. П. СолярскШ, С,-Петербургъ, '901., стр. 31.—32

3 ) Lehrbuch der Moraltheologie, Dr. Th. H. Siraar, Freib. im Br., 1893., стр. 40.

4 ) Lehrbuch der Moraltheologie, Dr. F. Schindler, 1. Bd., Wien, 1913 стр. 171.

5 ) Нравственное Богословје, архнм. Гавршлъ, Тверь, 1884, сгр. 92.

e ) Rothstein, idid , стр. 19,

36

„Богословље“