Bogoslovlje

људи, који хришћанство тумане без Христа, него ћемо се само осврнути на сведочанства, која јасно говоре да je Исус постојао, живго и радио на земљи люфу људима. Тако сведочанство je, без сумње, већ и чиньеница, да у борбиизлифу Јудеја и хришћана, која je стара колико и хришћанство, ниједан Јудејин није пребацио хришћанима да Исус није ни живео. Како би они драге воље учинили то, да се иоле могло! Даља сведочанства су већ позната места код Јосифа Флавија, Тацита, Светонија и Плинија, али много сигурнијих и опширнијих података о Исусу Христу и његову животу на земљи пружају нам хришћански извори: новозаветни списи. Од ових, дабогме, јеванфелија говоре највише о Исусу и његову животу и раду, али ми ћемо узети у обзир само сведочанство апостола Павла, као старије посланице апостола Павла наппсане су раније него јеванфелија и потпуно довољно. Задржаћемо се само код четири посланице овога апостола Рим.ъанима, две Коринћанилю и Галатилю —, jep je автентичност ових списа морала да призна и најстрожија, палютна и озбиљна критика. У овим апостолскил! списима, истина, им а мало података из земаљског живота Исусова иако je познати Е. Renan рекао да би се из ових посланица апостола Павла могао саставиги „један мали живот Исусов“ —, али je потпуно довољно, да се изван сваке сумње утврди историјска личност Исуса Христа. Од.мах на почетку посланице Рилlљанима (1 3 ) каже апостол за Христа да je по месу рођен од семена Давидова, а у 9 б вели за њега да je од Израшъаца по месу. У посланици Галатима (3 1б ) назива апостол Исуса Христа Семеном Авраамовнм и каже за њега да je рођен од жене н оно под законом (4 4 ). У првој посланици Коринћанима i 1 , 3 и д. наводи апостол да je Господ Исус оне Hohn, кад je издан, установио тајну евхаристије, а у 15з_4подсећа Коринћане на оно што им je лредао; да Христос умре за грехе наше, по пасму, а да он укапан, н да уста mpefui дан. У 1 Кор. 9 б спомшъе апостол браћу Господњу, а у Гал. 1 IЯ . каже да je, кад je после свога обраћања дошао у Јерусалим, ту, осим апостола Петра, видео још Јакова, брата Већ салю ово последње довољно je да сруши слюлу тезу да Исус нпје живео и да je он салю једна лштолошка величина. Апостол Павле тако јасно сведочи за Исуса као историјску личност, да они, који живот Исуса из Назарета хоће да претвори у лшт о улфлол! и ускрслол! Богу, хгели —не хтели, у исто доба

6

„Богословље“