Bogoslovlje
разума за познање, разјашњење и усвојење богооткривених истина. У овој паралели измену догматике и науке има још jeдан значајан моменат. Као што догматика на свом путу изучавања суштине хришћанске вере сусреће понекад и допушта вишу мудрост, која се може примати само верам и која за неверујуће људе изгледа као безумна мудрост, тако и наука позитивна у својој сфери, зна за веру која не расуђује. Благодарен томе, човек може да признаје и поштује оно што он. незна. Та] исти Св. Ап. Павле, који саветоваше коринтским хришћанима да буду „безумии ради тога да би постали мудри“ 1 ), говори у атинском ареопагу епикурејским и стојичким философима: „Атињани! По свему видим да сте врло побожни. Јер пролазећи и мотрећи ваше светиње нафох и олтар на коме беше написано: Богу непознатоме. Овога, дакле, кога ви незнајући поштујете, овога вам ja проповедам“ 2 ). И тако, вера, као орган за познање и усвојење догматских истина, и знање, које служи такође као орган науке за добијање знања на основу (чулног) искуства, битно се не разликују и принципијално нису супротни једно другом. Напротив, вера и знање су само два степена, или два начина, једног истог разумног процеса. Ову je истину јасно изразио Св. Ап. Павле у речима; „вером схватамо“ (îtiarei vooüjiev; fide intellegimus вКрою разум"Ьемъ) 3 ). Зато су догматика и наука две сестре које раде на једном истом пољу људске просвете. Разлика измену догматике и науке није у њиховој суштини, и није у характеру гьиховом, већ у предметима и областима људског знања којима нас они воде. Предмет догматике je Бог у Његовој суштини и у Његовом односу према човеку и свету, а предмет науке je сам човек и све оно што га окружује. Сферу догматике чини надприродно биће, које човек не може да види, да чује и опипа, док сферу науке чини природни свет који може бити упознат посредством унутарњег и спољашњег искуства. Ето зашто Господ Исус Христос говори; „Нико не зна Сина до Отац, нити ко Оца зна до Син и ако коме син xohe казати“ 4 ). Ана другом листу говори Господ: „Погледајте на птице небеске како не сеју. нити жгьу, нити сабирају у житнице ; па
!) I Кор. Ш 18.
2 ) Дела Ап. XVII, 18, 22-23.
3 ) Јевр. XI, 3.
4 ) Мат. XI, 27.
149
Догматика н Наука