Bogoslovlje

својим новитетима зарезали у протестантску догматику. Знаменита протестантски ортодоксии богослов и апологет Ото Цеклер каже, да ce у XIX. и XX. веку „у опште није ни покушавало, да се са специфично реформаторске тачке гледншта напише једна одбрана хришћаоства“ 1 . Но ипак, овај ортодоксии правац протестантске теологије најновијега времена има неоспорно великог значаја као реакција против тоталног отпадништва од Хришћанства, а особито има знача] као реакција против либералног протестантизма, који задржава хришћанско име, a мефутим je потпуно напустио и одбацио основе на којима Хришћанство почива. Православна je Црква (а исто тако и католичка) од почетка непоколебљиво веровала, да je Исус Христос обећани Месија, Снн Божји и Богочовек. На овом факту и почива вера у значај страдања и смрти Христа за спасење, и вера у Христово васкрсење. Аналого овоме своме веровању Црква je наградила и један култ, чије je средиште такофе чинила личност Исуса Христа. Ова вера у Исуса Христа и овакав култ нису плод развитка, и нису постали метаморфозом чега другог, већ њихови конци потичу из самог и првог извора. Ова je вера бнла п Jecme создана на науцн самого Исуса Хрпсна о својој личности. Она je чинила сушшину веровања ученика Христових и хришћанске праошишине. И она мора и данас да чини сушшину и основ хришћанске религије.

п. Треба велике вештине и довитљивости, па да се на основу јеванђелских извештаја „утврди“ као да je Исус Христос тами претстављен само човеком или, у најбољем случају, само органом Откровења Божјег. Те су извештаје о Исусу Христу писали или ученици његови или напослетку они, који су били дубоко посвећени у детаље живота и рада Христовог. У сваком пак случају, писци тих извештаја су били убеђени, да je Исус Христос Син Божји и да његова личност има централно значење за спасење. За њих личност Исуса Христа ни у ком случају није имала мањи значај за спасенье, него што су имале љегове (Христове) поуке о животу у опште. Наука о Исусу

l ) Otto Zöckler: .Geschichte der Apologie des Christentums“. (Gütersloh 1907.), стр. 623.

157

Знача] личности Исуса Христа