Bogoslovlje

нијих представника и Немачкога друштва за етичку културу и Интернационалног етичког савеза. Ф. В. Ферстер, у почетку одушевљени присталица само моралне наставе, увидео je неопходност и значај религиске наставе за васиитање, и у својим делима: „Поуке омладини“, „Школа и карактер“ 1 и др. почео je енергично захтевати, да ce религија, само религија као продукат човечјега духа, мора изучавати у школама. Он je увидео, да се деоби и распарчаваььу централних животних истина у делимичне истине мора стати на пут. Стога je целокупну своју делатност како сам каже у своме изврсноме делу „Ауторитет и слобода“ морао ставити у службу обнављању и учвршћивању духовних приципа 2 . Али тај првобитни, прелазни рад Ф. В. Ферстера био je у духу американске психологије В. Џемса и Г. Ст. Хола 3 . У најновије време он се удаљио и од тога свога схватања, и своје раније симболско и психолошко тумачење надприроднпх чињенида ставио на чисто теистичко гледиште, на гледиште позитивнога хрншћанства вере у Бога и Исуса Христа 4 . Силне су заблуде каже он у своме делу; „Васпитање и самоваспитање“ ако се мисли, да би култура могла опстати само на техничко-природним основима. То je право лудило. Jep невидљиви свет, који се показује у реалности люралног уређења у видљивом свету, из темеља потреса тумачење живота, засновано само на ономе, што се може видети и опипати 5 . Ова борба за и противу религиске наставе није мимоишла ни наш православии, словенски свет. У Русији, после октобарске револуције 1917 год. совјетска влада отпочела je безобзирну борбу, коју су 'бољшевнстички круговн означили

1 F. W. Förster, Jugendlehre“ [Berlin 190 t, letzte Anti. 1922); .Schule und Charakter“ (Zürich 1908, 1. Anfl. 1920).

3 F. W. Förster, .Autorität und Freiheit“ (München Kempten (1923) S XI.

3 Упор. Doradekan Dr Kiefl, „Försters Stellung zum Christentum* и „Försters Religionspsychologie und der Katholizismus'' (Pharus, Donaüwörth 1918 свеске за мај, jjn 11 октобзр).

4 F. W. Förster, „Christentum nnd Pädagogik“ (München 1920) и „Mein Schlusswort an Herrn Domdckan Kiefl“ (München 1921). Даље његова дела; Erziehung und Selbsterziehung“ (Zürich 1921), „Christus und das menschliche Leben“ (Zürich 1923) и Religion und Chrakterbildung“ (Zürich 1925).

!> F. W. Förster, „Erziehung und Selbsterziehung“, S. 383 f.

292

„Богослов.ъе