Bogoslovlje

Оца изашао 1 ), од њега освећен и послан у свет 2 ) и у Оцу пребива и Отац у НЬему 3 ). Све своје тумачење тога места у опроштајној беседи Христа Спаснтеља са Својим ученицима, којим (тумачењем) смо се и ми користили у објашњавању, Св. Јован Златоуста завршава следећим речима: „Обећавајући Својим Ученицима да he им послати од Оца Духа Утешитеља, Христос им говори не миелите да je Његово учење другојаче. И оно je Moje и увеличава Моју славу, jep je једна воља Оца и Сина и Св. Духа" 4 .) Најзад, ни права и пуномоћија која je Христос одредио Својој Цркви се не могу схватити у смислу да joj je дано право да ствара и објављује нова откривења. Спаситељ je основао Своју Цркву као највише судилиште у стварима вере и братских односа међу хришћанима 5 ). Као таква, Црква може и дужна je давати свој суд и оцену о истинитости или погрешности схватања догматичких истина хришћанства. Због таквог њеног ауторитетног положаја Св. ап. Павле расматра Цркву Христову као „стуб и тврђаву истине“ 6 ). Обавеза Хришћанске Цркве састоји се у томе да непоколебимо чува и учвршћује. неизменљиву, Богооткривену истину. У толико више се по себи разуме да слично право наданьа на нова догматичка откровенна не може себи присвајати приватни скуп верујућих, којима Спаситељ обећава Своје невидљиво присуство и благодатну помоћ у њиховим молитвеним обраћањима к Оцу Небеском 7 ). И тако еволуционистичка теорија нео-хришћана типа Мерешковскога о могућности појаве у хрншћанству нових догмата путем новог откровења, које треба да допуни старо непотпуно и незавршено откровење, нема под собом никаквих стварних основа логичких, историјских и догматичких. У самој ствари Спаситељ je открио људима пуну вољу Божју, саопштивши им све што им je неопходно да знају ради свога спасења. По сведочанству св. Јована Богослова, „Син Божји je дошао и дао нам je светлост и разум да познамо Бога истинитога и да будемо

i) Job. VIII, 42.

a) ibid, X, 36.

3) ibid. X, 38; XVII, 10.

*) J. Р. Migne. Patrol. curs. compl, gr. t. LIX (Paris 1862) col. 425.

5) Мат. XVIII. 15-17.

в) 1 Тим. 111, 15.

"■) Мат. XVIII, 19-20.

315

Догматика и Наука