Bogoslovlje

којм.м ce девер извргава руглу, него акт којим се ослобађа удовица. Бпло се найме створило мншљење, да je снаја-удовпца »везана за девера« (»zequqa lejavam«), па ако xoke да се уда за кога, мора се откупит и испод власти деверове т. ј. мора се пзвршити обред халнце. Често je уз то удовица морала плаката своме деверу велике суме новаца за своју слободу т. ј. да се може удатп. 1 Но, и ако се правп смисао halise пзопачио, и ако су настала разна ипшљења о левирату, то се ипак не може тврдитп, да се он (левират) није вршио. Век за време ропства вазплонскога, а и после њега, много су, истина, биле попустиле породпчне везе, многе су и раскидане, па се и у многим случајевима није вршио левиратскп брак. Зато се и у списина Библије, који су из времена ропства, у опште ни не спомиње левират, и ако се често говори о удовицама. Па ипак и из тога времена налазе неки научшщи доказа за левиратскп брак, из родословних таблица. У I. Дневн. 3, 19 на пр. спомиње се као отац Зоровавељов, Федаја, а у Мат. 1, 12. Лук. 3, 27. вели се, да му je отац Салатиил. Из тога je једини тачни закључак, да се ту ради о левиратском браку, т. ј да je Федаја његов прпродии отац, а Салатиил отац по левиратском закону. 2 Но да je join и у јеванђебско време вршен левират, впдп се не само из лукавог питања садукејског Христу, о браку седморо браке сједном женом (Мат, 22, 24.), него још више из разноликог схватања левирата код фарисеја, садукеја и самарјана. Код Самарјана je найме све више превлађивало мишљење, да се левиратским браком греши против забраие Лев. 18, 16. 20, 21, да je то инцест, због чега се иастоји паки пеки излазак из те контрадикције, а да се ни један пропис не укине. То се мислило, у прво време, на тај начин, што ce je рекло, да je левират дозвољен и обвезан само са вереницом покојног брата, али ни на који начин са удовицом, која je век живела у браку са братом. (Iалмуд. Iрактат Kiddušin 75 к-76 а.). После су то мишљење (Самарјаип) промеиили и ыоди-

1 С. Беренфельдъ : Левиратъ (јауам) у : Еврейская онциклопедш. А. Гаркави и Л. Каценельсоиъ. С. Петербург (без године) Томъ X. стр. 115.

2 Dr, Дим. Стефановић : Јеванђелије по Матеју, 800 град Illi стр. 4. Пр. 18.

96

Брак ii соцпјалнп положа) жене код Јевреја