Bogoslovlje

ίι алостолима намерну превару и пребацује хришћанству даоно транш само веру, те зато хришћани хгаају у у стам а увек само речи : не испптуј, него веруј ! Ориген разлаже потребу вере ; већпна људи због свакодневних брига нема времена а ни способности на пспптпвање и истраживање, те ради тога већп део људи не бп нпкада дошао до истине, а помогу вере дата je могућност сваком чов'еку да позна истину. Зар хришћанство није у сагласностп са науком, коју нам природа даје и зар нпје оно толике хиљаде људи преобразило и из глиба порока извукло ? Дочпм тобожњи премудрп и разумшг падају у лудостп и жпве по_ страстпма срца свог. На приговоре да je хрпшћанство варварског т. ј. јудејског порекла, даје одговор хришћанска наука о личности Иеуса Христа, о његовом божанском пореклу, узвпшеној науцп и животу. Затим говори о божанству Христовом, силаску његовом са неба на земљу ради спасења грешнога човечанства ; незнабошцп са њиховпм апсурдним бајкама о боговима пмају иајмање разлога, да се ругају хришћанству. Књиге св. Писма веродостојне су, свети спаси нарочито спаси Мојспјеви старији су од свих литерарних споменпка незнабожачких ; а што се чини Целзу необично, доказ je, да он не разуме хришћанске истине. Затим Ориген нзлаже учење о створењу света, о анђелнма, васкрсењу, о антихристу, о светом Духу, о ваплоћењу, пророштвима и о познању Бога. На крају се обзире на приговоре Целзове што хрншћани немају храмова, олтара и кипова, што се повлаче из јавног живота и што су гоњени и у бедной! стажу ; све те околности не могу створити повољно мпшљење о моћи и власти хришћанског бога. II покрај свих нападаја и неповољних прилика Ориген изражава тврдо уверење у коначну победу хришћанства, јер га Бог штпти. »Једном he владати један као цар, коме владар света власт даје. Кад би сва Њега као цара поштовали и Његове заповести слушали, тада би и варвари били праведна и добра ; ирестаће сви верски култови, a храшћанска вера he једина владати у свету, јер та наука све ваше осваја душе«. 1 Ово je дело најозбиљнија са научног гледишта и најопсежнија апологија хришћанства за прва три века. X њој je Ориген обухватио све, што je раније у апологијама Јустина, Атинагоре

1 Contra Celsum VIII. 68, Migne, Patrol, ser. gr. I. 11. coi. 1619.

144

Богословље