Bogoslovlje

Што се пак саые молитве тиче, и ту je Божански Учитель хтео да ослободи људе од свакога лицемерства п сујете и од многога говорења. То се мора знати, ако се хоће правилно разумевање Христових речи : »А ти, кад се молпш Богу, уђи у своју собу и затвори врата«. . . и »не говорите много« у мол.итви »као незнабошци« (Мат. 6, 6 и 7). Иначе би се могло рђаво разуметд, као да je Спаситель хтео прикрпвање од других људи за време молитве. Питање о месту за молитву, и о томе, да ли ће нас неко видетп или не, нису од претежног значаја у овим гьеговим речима. То потврђују и сами његови поступци. Jep он се молпо Богу усамљен ; молпо се ноћу, али он се молио Богу и у кругу својих ученика и са другим льудима. Услед тога није ни могао захтевати, да се његови ученици и други следбеници крпју при молптви. Његови изрази »соба« и »затворена врата«, које je употреблю у Беседи на гори, означавају више ослобођавање свакодневних мисли и повлаченье у самога себе за време молитве. Оне означавају хришћанско уживљавање у своје боље Ja и приближавање његово Богу 1 . Све то опет нашло je још јачн израз y даљим речима Исуса Христа : »А кад се молите, не говорите много« jep Отац ваш зна и пре ваше молитве, шта вам треба« (Мат. 6, 7 и 8). Овим речима Исус Христос je хтео да покаже, да средиште хришћанске молитве не треба да чини сам молилац са својим разноврсним жељама, већ Бог и воља Божја. Он je хтео да нагласи, да je права хришћанска молитва удубљивање у Божанске намере, у Божански Дух, а никако тражење земаљских добара као многобожачка. Хришћанска се молитва отуда и јавља као потреба срца. Она je израз радости, израз захвалности, које осећа молилац у односу своме према Богу. И сваки, ко je научно да се моли Богу у духу Христовог учења, неће никада запоставити молитву. Сваки прави богомољац како наглашује X. Пфајфер окреће се према Божанскоме Духу као што се цвет окреће према сунчаним зрацима, и његов ће живот бити у сталној глади и жеђи за правдой 2 . Он ће непрестано тежити нечему вишем; тежиће и у настави и у васпитању ономе, што му може донети препорођај целокупне унутрашњости.

1 H. Pfeifer, цит. спис. стр, 82 и даље.

2 Исто, стр. 95.

207

Беседа на гори у настави и васпптању