Bogoslovlje

образу, окрени му д други. И који хоће да се суди с тобом о кошуљп, подај му и хаљину« (Мат. 5, 38 —40). Овлм захтевом Исус Христос je заменло старозаветну освету мирољубивошћу и препоручпо мирно и трпељиво подношење и неправде, над je у питању Царство Божје. У тој мирољубивости хришћани треба да иду тако далеко, да воле чак и Непријатеље своје : »Љубите и непри ј атеље своје, благосиљајте оне који вас кућу, чините добро онима, који вас мрзе и молите се Богу за оне, који вас гоне« »Јер ако љубите само оне, који вас љубе, какву награду имате. Не чине ли то и цариндци ? И ако Бога називате само својој браћи, шта чините особито ? Не чине ли то и незнабошци« ? (Мат. 5, 44—47). Ви треба да се уздигнете изнад цариника и изнад незнабожаца ; треба да будете »савршени као што je савршен Отац ваш небески« (Мат. 5, 48). Али погрешно би се разумеле и ове речи Исуса Христа, ако би се схватиле као заповест, да се ни у ком случају не би требало противити злу и насшьу. Хришћанска љубав према ближњима постиже се пре чврстийом и чистом вољом него сентименталном попустљивошћу. Само у наше време, у наглашавању те чврсте и чисте воље у настави и васпитању, отишло се и сувише далеко. Модерни мислиоци почели су да истичу чак немилостива и окорела срца као идеал у васпитавьу. Тако, немачки песник и философ Ф. Ниче довикује људима: Не дајте другима ништа. Постаните немилосрдни и не штедите ближњега. »Никада не враћајте добро за зло«. 1 У име пак науке тражи се уклањање са света »безнадежно заражених, преотарелих слабих или рђавих и вишэк новорођећих«. 2 »Жртвујмо наше богаље и заражене и њихове потомке, да би се начинило место синовима здравих и јаких«. 3 »Хумана и осећајна буновност, као и нега болесних, слепих и глувонемих и уопште свих слабих, само су сметња или одуговлачење природнога процеса одабирања«. 4 Шпартаиска селекција за децу и убиства у извесним приликама почели су стога иалазити своје присталице у масама

1 F. Nietzsche, Also sprach Zarathustra (Leipzig 1910) S. 11, 65, 100.

3 Th, Huxley, Soziale Essays, deutsche Übersetzung von A. Fille Weimar 1897). S, 237.

3 Упор. F. Keller, Bevölkerungspolitik und christliche Moral (Freiburg in B. 1905.) S. 101.

4 Plötz, Grudlinien einer Rassenhygiene. (Berlin 1895.) S. 145.

211

Беседа на горп у наставп и васпптању