Bogoslovlje
човек се не растаје од ње, поштује je и у многобоштву, облачећи своја религиозна преживљавања у ипостасну форму“; ово су само „ашро помор физми, пројекције свога Ja у области нејасних преживљавања многобоштва“. У Старом Завету се Бог показује као аасолутни субјект, личност, Онај који јест, Јехова. У Нов. Завету се богооткривење завршава: „лично, богочовечанско самосазнање Христово, Његово богосазнање које je нераз· дељиво везано са богосиновством, са обраћањем к личности Бога Оца раскбива Бога потпуно као саборну личност. Човечанско Ja, Ja створеног бића сазнаје себе једновремено и као апсолутно Ja и као релативно Ja, у колико ни Ja, ни Ти, ни Он, ит. д. које Ja самоопредељује немају за себе реалног основа. Наше самосазнање не може да изиђе из ове антиномије. „Наше Ja може добита своје образложење, може себе да утврди само помоћу и уз Апсолутни Субјекат који сам у себи има основ своје егзистенције; оно постаје аутентичним, реалним Ja, само гледајући себе у божанском Ja, познавајући себе као НЬегову слику, као рефлекс божанственог сунца. Тај субјекат je за њега и апсолутно Ти, које собом потврђује и за мене моје Ja, пошто пред лицем само другог, безусловное Ja које je за мене у исто време не-ja, Ти добија реалност и моје лично Ja“. „Религија je дијалог човека с Богом у молитви и Бога с човеком у откривењу. У овом смислу религија je лична ствар која има места само међу личнсстима Бога и човека“ (38 —42). Својства апсолутног субјекта. „Да би се Апсолутни субјекат могао да јавља као почетак и основ за релативне субјекте, он треба у себи самом да садржи те услове које релативни субјекат има ван себе, тако рећи ван својих граница. Ja не егзистира без Ти и Он; Ja се раскрива само према Ми и Ви; због тога и тражи своје образложегье изван себе. Апсолутни субјекат мора да буде у свему сам за себе довољан за своју егзистенцију. Апсолутно Ja мора да буде у себи и ради себе и апсолутао Ти и апсолутно Он; оно мора да буде у себи и ради себе такође и апсолутно Ми и Ви. Откривено учење о апсолутном субјекту као триипостасном Богу јесте баш ово исго што одговара постулатима који се раскривају у сазнању нашег Ja. Апсолутни субјекат јесте триипостасни субјекат, једини и многи у својој триипостасности, која остварује лично самосазнање у недрима божанског живота Јединог Субјекта у свима његовим сликама. Јединство као Тројица и
155
Оцене и прнкази