Bogoslovlje

колонијама, где ce y овоме постижу несумњиви позитивни резултати. 1 ) Могли бисмо рећи да je нетто слично недељној школи било и код нас, у Карловачкој Митрополији, у XVIII веку. У правилима за свештенике, изданим од стране Митрополита Мојсија Петровића, 1724 год., и Митрополита Вићентија Јовановића, 1733 год., говори се о томе, да свештеник има да поучава сав народ недељом и празником после Јутрење и Литургије. 3 ) Доцније, митрополит Павле Ненадовић понавља ову наредбу у посланици од 13. маја 1754 год., напомињући да je ово био наш стари обичај који je био сачуван до његова времена 3 ) и утиче на доношење синодске одлуке: „да свештеници уче старе и младе у све празничне и недељне дане после Јутрење, Литургије и Вечерње“. 4 ) Овде се тачно одређује и шта има првенствено да се учи; Символ Вере, Молитва Господња, Богородице Дјево, 10 Божјих Заповести и да се свако уме правилно да крсти. 5 )

г ) И у овим недељним школама имамо понеказ поделу деце на трупе, на челу којих су добровољни сарадници, обично студенти и студенткиње, који помажу да се лакше усвоји материал који треба да се пређе. Имамо случајно података о раду тих трупа у руској недељној школи у Паризу. Овде се скупљају у недељну школу деца од 5. до 19. године. За трупу мање деце служе као материјал биографије светитеља, важнији моменти из руске историје и географије; са старијима се пак говори о Православљу, о богослужењу и о руској литератури. Најчешће се у основ предаваньа ставља дневно јеванђеље или смисао и знача] празника тога дана. А као обет деца практисвакодневну молитву за своју отаџбину и народ, (в. Вопррелиг. воспитан!я и образован! я, 1927, 82—83).

2 ) чл. 3,7, 20 (в. Беседа за 1870 г.)

3 ) в. Посланице Митрополита Павла Ненадовића (Богословље, 1929, I, 31).

4 ) У другој посланици се час занимања одређује за 2 сата по подне (Богословље, 1929, I, 32). За нас je од интереса да знамо да je слична наредба важила и за манастирске слуге, које je по истом програму имао да учи нарочита магистер недељом и празником, пре Литургије и пре Вечерње (в, Т. Осто ј и ћ, Доситеј Обрадовић у Хопову, Н. Сад, 1907, 137.)

5 ) Употребљавана су извесна срества и дасе свештеник натера на ревносно извршивање ове наредбе, и опет, с друге стране, да се народ примера да долази на те часове верске обуке. Та-

325

Васпитни путеви цркве