Bogoslovlje
чавања свима уживањима полног живота; она je мамила мушкарце, место да je они ма.ме... Једној вереници није ни најмање сметало ако je пре веридбе и удаје већ скупила најбогатија и најсмелија искуства y подручју сексуалног живота. 1 ) A и Сенека ce, код Римљана, тужи, да je невиност још само један доказ више о ружности жене. 3 ) Јеврејске су жене често играле одсудну улогу и y јавном животу. У часовима највеће националне кризе, жена je често бивала она која je спасавала из тешког положаја цео народ. Девора подстиче Варака на борбу, заправо га присиљава да ce потуче са непријатељима свога народа (Суд. 4,6.), ш,та више, војвода Варак ce не усуђује да иде y бој, ако не иде с њим и Девора. Тек када она пристаје да иде y борбу, усуђује ce Варак на акцију, (Суд. 4,9. след.). Јаиља (Jahel), жена Евера Кенејина, домамљује y свој шатор вођу непријатељског и убија га колцем, због чега je и Девора прослави као „блзгословену међуженама y шаторима“ (Суд. 4,18 след. 5,24 A „Цара“ Авимелеха, опет, убија једна жена при опсади градића Тебеса, бацивши са зидина комад жрвња којим му je разбила главу. (Суд. 9,50.53.), a „Умна жена“ y Авелу води преговоре са војводом Давидовим Јоавом, кад je овај дошао да ухвати всгђу буне против Давида, Севу сина Вихријева (11. Сам 20,16 след). Она спасава свој град, „мајку y Израиљу и „насљедство Јахвеово“, кад je „својом мудрошћу“ удесила код становника, да ce Јоаву бацила глава Севина са зидина градских (Суд. 20,22.). И када су rpaђани Ветилуја изгубили сваку наду да ће ce спасти од Олоферна, јавља ce једна жена да спасе свој родни град. Лепа, али и храбра, Јудита одлази y непријатељски табор, да једним с.челим делом избави и спасе свој град. (Јудиг. 13,6). Слично поступа и Естира да уклони велику опасност која je претила њеном народу и да макне Амана (Естир. 4,11.16,5,1.) 3aio ce још и до данашњег дана, међу Јеврејилlа, нико тако не слави, као те две жене. Све државне и народне недаће и даће пратиле су жене •будно као и мушкарци. Када ce показаше велика дела Јахвеова
>) Döller 79.
2) Doller 79.
32
Богословље