Bogoslovlje
Ho утецајем египатским, где ce већ за средњега царства почиње носнти сандале, a y новом су сасвим одомаћене (Benginger 89.) почињу и Јевреји носити неку врсту сандала „nealim“, комад дрвета или коже везан за ногу кајише.и (~s e rok) a заокружен према облику ноге (ГТост. 14,23. Ис. 5,27. Марк. 1,7. Лук. 3,16.). У соби ce сандале изувало a и y храму. Прн Богослужењу су морали свештеници бити боси. Изл. 3,5. 12,11. Ис. Нав. 5,15.). У знак жалости свлаче ce сандале (11. Сам. 15.30. Језек. 24,17. 23.). Донекле ce и са сандалалга могао терати луксуз. Олоферна задивљују Јудитине сандале (Јудита 16,6 (1!.). Као и њихове вавилонске и егнпатске сестре, и јеврејске .су жене посвећивале велику пажњу својој тоалети. To терање моде било je y време царства прешло сваку меру, да је пророк Исаија морао оштро иступити против тога. Карактеристичан je пророков начин говора, где детаљно описује женску моду и владање њихово. „Што ce понеше кћери Сионске“, опомиње пророк, „и иду опружена врата и намигујући очима, ситно корачају и звекећу ногама, 1 ) зато ће Господ у.чинити да оћелави теме кћерима Сионскнм и откриће Господ голотињу њихову. Тада ће Господ скинути накит с обуће и везове и месечиће, низове, ланчиће и трепетљике, укоснице, подвезице и појасе и стакалца мирисна и обоце, прстење и почеонике, свечане хаљине („mahalasoth") огртаче („ma’atafoth“) превесе („mitpahoth“) и тобоце, и оглецала и кошуљице и оглавља н покривала, и место мириса биће смрад, и место појаса распојасина, место плетеница ћела, место свечаних огртача припасана врећа и место лепоте огорелина“ (Ис. 3,16 —24.) Из тога детаљног описивања види ce да ондашња мода није заостајала ни најмање за данашњом. Главни женски украс од најстаријих времена беху обоци („Nezem“) y ушима (Пост. 35,4. Изл 32,2. Језек. 16,12.) a често и y носу (Пост. 24,22 47. Исаиј. 3,21. Језек. 16,12.) при чему ce прстен метао или на једну од ноздрва илн на носну преграду (Döller. о. с. 67 Benzinger 91.), Прстење ce носило и на рукама, и ако слабије. При једном налазу y Ta’annak-y лежали су сви прстенови y непосредној блнзини главе. Само ce no положају једног златног протена могло закључити да je био на прсту. (Benzinger 91.). Q врагу су висили низови перла (један ce нашао y Јерихону (Benzinger 92., слика 105.) или златне плочице, предмети од
0 са ланчићем којнм су им везане ноге да иду што ситније.
42
Богословље