Bogoslovlje

будући je већ обрадио дотичну библијску причу, која служи као конкретна подлога методичној јединици из катихизиса, одмах прећи на извођење правила (поуке, дефиниције). Но, оставимо на страну вероучигеља. Његово je, да ce довије, како ће најуспешније и најлакше радити. Али je с друге стране непобитна чињеница да je катихизис за децу тежак, и ако ra обрафује највештији вероучитељ по најмодернијим методичкнм принципима. Зашто? Ни зашто друго, него само зато, што je ученику тешко учити систему. Систематска, прагматичка ствар највише убија интерес y деце и замара интелект. A наши су катихизиси, како код православне наставе, тако и код римокатоличке и протестантске сви систематски. Зато je чудно данашњем методичару, да ce на западу y римокатоличкој цркви и данас још води жилава и упорна борба око тога, треба ли религијску наставу почињати са катихизисом, или са библијском повесницом. Протестанти су то питање савладали. Они сматрајући св. Писмо, Библију, једнним извором вере наравно негују и y школи претежно библијску повесницу, ма да je већ Лутер захватио и y катихизис. У нашој православној цркви je то питање срећно решено одавна. Код нас верска настава почиње и y основној и y средњој школи са конкретумом, са библијском историјом, a на катихизис прелази касније. Но римокатоличка верска настава пати од тога. Узалуд су просвећени верски методичари, читава плејада, вапили: дајте нам Библију y школу! Нарочито je y другој половици XIX века била силна борба око тога y Немачкој, Аустрији и Француској. Најнапреднији катихетичар, почев од Hirschera око шездесетих година прошлога века, па до великих педагога Kehrein-Kellera, Förstera, и других многих проглашују безумљем мучити малу децу са систематским катихизисом, место да ce с њима обрафује Библијска повесница и из ње да ce извађају без системе верска и морална правила. Узалуд. Усталило ce код њих мишљење, да je тридентински сабор једном за навек укалупио верске и моралне истине y сталне форме, y које ce не сме днрати. Тако je њима постао катнхизис упркос свњм методичким разлозима сакросанктна књига. И данданас оне почињу наставу са катихизисом. У другом разреду основне школе наши римокатолици Хрвати имају тежак катихисис, a гимназијска верска настава такође им почиње већ y првом разреду са катихизисисом. Тек касније уче библијску повесницу.

46

Богословље