Bogoslovlje
краја књиге. Ha пример: Исприча ce методичка јединица о Каину и Авељу. Онда ce даје поука и примена, a онда долазе питања: Шта je убијство? Смели ce човек убити? Каква има убијства и т. д. Тако je y једној књизи и библијска повесница и катихизис. Заступници историјскога катихизиса полазе са сасвим тачнога становишта, да je Божја реч, садржана y Библији, преча и светија од свих сабора и писаца катихизиса. Зато ce њој има дати првенство и y школи и y животу. Катихизис уопште није нека света књига. Он није ни самостална књига, него je он само извод из Библије. Сасвим тачно! Деца учећи библијске приче y свима разредима, па и y најнижим, при ваљаном методичком раду уче заправо увек поред Библије и катихизис, јер ce из библијских прича увек морају изводити верска и морална правила, што je садржај катихизиса. Ако ce друкчије ради, не ваља. Зашто ce онда држати систематскога катихизиса, кад ce он цео даје лепо и лако изучити уз реч уз библијску повесницу ? На први поглед ce види, како су све то оправдане мисли. Наше je тврдо мишљење, да ће историјски катихизис победити, али да неће имати ни ову данашњу форму, коју јој даје Pichler, нити ће ce морати трпати y њега све оно што je он y њега ставио. По нашем мишљењу примена ce не може никада дати детету штампана y књизи. Правило можемо дати, али примену не. Примена je калемљење душе. Она je моментани усхит. Он зависи од тога, колико je вероучитељ кадар да загреје душу детињу, да je доведе y тај усхит. Хладна слова тога не могу учинити. To je исто онако, као кад бисмо дали деци штампану ексхорту на јеванђеље, да je читају, место да вероучитељ живом и одушевљеном речју заталаса религијски осећај y ученика и да га задобије за верску или моралну тезу. Зато ће временом примена испасти из историјскога катихизиса и ставиће ce на своје место; y катихезу, т.ј. y учитељев рад. A правило? Je ли потреба давати и истицати правило (догму y црквеној дефиницији или моралну максиму)? Код уџбеника за библијску повесницу (без катихизиса) то je преко потребно, јер баш због тога правила и учимо библијску причу. Али нашто ће ce истицати правило, кад оно долази y катихизичким питандша одмах после тога? To значи само понављати ce и развлачити дечји интерес y настави, што je врло
48
Богословље