Bogoslovlje

крајање истине. Константин Порфирогенит je хтео да y свом делу по могућности оправда деда за убиство његова добротвора, цара Михаила, и за збацивање патриарха Фотија, јер je настојао да прикаже Василија као изванредног државника и побожног владара, a Михаила 111 као потпуно супротног њему, то јест као неваљанца, распуштењака и безбожника. Зато ce Порфирогенит уздржао да тако важан догађај, као што je био закључење уговора с варварскии народом и покрштење тог народа, припише патријарху кога je Василије збацио, и цару којега je он погубио, него je пренео ту заслугу на свог деда 1 ). Казао сам, да je хипотеза Голубинскога најверовагнија, јер нема двојбе, да и Фотије и Порфирогенит на напред наведеним местима причају о истом догађају. Обојица говоре о покрштењу оних Руса, који су мало пре навалили на Цариград. У Порфирогенита није реч о премештају епископа који je извршио Игнатије, него ο прв о м доласку епископа к Русима, одмах пошто je с њима био закључен мир; Фотије исто тако каже, да су Руси „примили епископа и пастира" и да су постали пријатељи Византије. Дакле, хипотезе Иловајскога, Хергенретера и Мелиоранскога стоје на погрешном темељу. Хипотеза Пархоменка нема уопште никаква темеља. Хипотеза митрополита Макарија не разјашњава, зашто Порфирогенит наглашује, да je руски епископ био посвећен од патриарха Игнатија, и не говори о патриарху Фотију, који je управљао црквом y доба заједничке владе Михаила и Василија. Чини ce, да управо ово истицање улоге патриарха Игнатија служи као најјачи доказ за хотимично прекрајање истине y Порфирогенитову казивању о покрштењу Руса. Пристајући уз Голубинскога y овом питању, хоћу само да напоменем, да ce наведено хотимично извртање истине y Порфирогенитову спису могло догодити можда и не кривицом самог Порфирогенита. Занимљиво je довести овај факат y везу са следећим догађајем. Никита Пафлоганац приповеда да je Василије Македонац, бацивши Фотија y затвор 25 септембра 867 године, после неколико дана послао к њему чиновника Βαανης-a с налогом, да узме од Фотија саборска акта и друге документе, које je збачени патриарх понео са собом. Патриарх ce тобоже заклињао да нема код себе тих исправа, али слуге Вааниса нашле су их y седам запечаћених торби, те je Ваанис

] ) Голубинск|И ор. cit. стр, 36—40,

69

Питање о првом покрштењу Руса