Bogoslovlje

«ero ce наглашавало посвећење од патриарха Игнатија, a можда je била додана и белешка о суделовању цара Василија при покрштењу Pycâ, што опет није било немогуће, ако je догађај био датиран y доба заједничке владе Михаила и Василија. Такав je докуменат могао доћи y руке Порфирогенита, који je забележио догађај онако, како je бно описан y извору. Рекли смо, дакле, да je без сумње Фотије послао Русима епископа, и то пре лета 867 године, кад je папа добио Фотијеву окружницу. Према томе ce покрштење догодило између 861 и •867 године. Тачнији датум није сигуран. Ако ce сетимо, да папа Никола y свом писму од 865 године ништа не говори о византиском измирењу с Русима и њихову покрштењу, него описује Русе као непријатеље Византије, и да je y Фотијевој окружници покрштење Руса споменуто као факат који ce догодио после покрштења Бугара, што je било 865 године, могли бисмо скратити наведени размак на 865 постаје врло вероватно домишљање митрополита Макарија, да ce византиско измирење с Русима догодило y доба, кад су Михаило 111 и Василије Македонац били сувладари.

V. Друго je питање, које смо поставили: да ли je y изворима говор о уређењу епископије, или о обичном изашиљању проповедника с мисионарском задаћом? Научењади, који су ce овим питањем бавили, дошли су до уверења, да и Фотије и Порфирогенит говоре о урефењу епи-скопије. Они кажу, да je y Русију дошао епископ, a Фотије додаје, да Руси примивши епископа и пастира ревносно исповедају хришћанску веру дакле, сведочи, да je тај епископ остао и надаље пастиром новопокрштених еарвара. Међутим y Византији није било уобичајено, да шаљу -епископе као мисионаре. Епископ je био заступник, старатељ и пастир одређеног града; имао je строго одређен круг дужностн, као и световни чиновници, те je према томе искључена могућност да би Грци одаслали y далеке, туђе крајеве нужног цркви администратора и старешину, одвајући ra од свакидањег посла. Исто тако тешко je веровати, да би цариградски патриарх, надајући ce успеху хришћанске проповеди међу варварима, унапред уредио нову епископију за Русе, теу ту сврху посветио једног новог епископа. Свуда ce το догађало

71

Питање о првом покрштењу Руса