Bogoslovlje

ЗАВЕТОВАЊЕ ЖЕНА.

Де je жена била слободна у религиозним стварима, да je сама могла у свако доба, поверите Јахвеу своју невољу и молити помоћи од њега, показује обичај да су се израиљске жене врло често заветовале. Да се поткрепи молитва којом се молила помоћ или неко добро, обичавали су људи и жене, да обећају Божанству жртву или неки изванредни поклон, ако им се испуни молитва „ако Бог буде са ином., жртвоваћу му то и то“ (Пост. 28, 20. сл. Суд. 11, 30. I. Сам. 1, il. 11. Сам. 15.8. 1 ) У поновљеним законима, због тога, наређује се да се завет мора испунити без одлагаша и измене (23, 21. сл.), и ако није грех ако се човек и не заветује (23, 22). При томе се разликују заветна обећања „neder“ где се обећаје Божанству део иметка или шта друго, и завети одрицаша („issar“ буквално „окивања“) где се обећаје да ће се уздржсвати од неког уживања, у част Божанства (Број 30, 3.) Главни облик овога последњег je назирејство (Бр. 6, 1.-2 1.) Обећати се могло себе, жену, децу, робове, поља, животише (чисте и нечисте), куће, осим предмета који су већ самим законом били одређени за Јахвеа, првине и десетине, (Лев. 27, 26. сл.), или који су били степени блудом, мушким и женским, (Пон. зак, 23, 19.) 2 . Животиње које се могло жртвовати, морале су бити принесене на жртву; измена се није никако допуштала (Лев. 27, 10.). Нечисте животиње, које се нису смеле приносити, свештеници су процешивали и онај који се заветовао морао je за процењену суму уступите животишу храму или je „откупите“ за себе додавши % процењеној вредности (Лев. 27,11). При заветовању куће поступало се на исти начин (Лев. 27,14). Ако се заветовалопоље, моралосевратитипријашњем власнику када би наступила јубиларна година. Процешивала се, дзкле, дужина времена до отпусне године, (Лев. 27,16 —25.). Људи су се морали откупљивати по одређеној тарифи (Лев. 27,1 —8; Benzinger о. с. 377—378). Мушкарци и жене могли су се, у прва времена, слободно заветовати. Мати Самуилова, Ана, прибегава Јахвеу у својој тешкој невољи, моли га да јој помогие и заветује се: „Јахве,

0 Benzinger. Hebr. Arhäoldgie, 377.; 361.

") Исп. Cärl Fr. Keil, Handbuch der biblischen Aihäoiogie, 2 Aull. Frankfurt amm 1875, 343.

107

Брак и социјални положа]' жене кол, Јевреја