Bogoslovlje
потврђује све завете њезине и све за што би ce везало; потврђује, јер јој не порече пошто чује, сам ће носити грех њезин. А завет који учини удовица или распуштеница, све чим веже душу своју, да јој je тврдо“. (Број. 30,1. —8. 14.—16. 10). Као што се види заводи се очев или мужевљев „veto“ при женском заветовању. Да ли то значи „ограничавање слободе жениног заветовања“, или je то „знак све победнијег напредовања женске еманципације“ не може се сигурно одговорити. Ипак изгледа веројатнија прва могућност, с обзиром на Анин завет“. (Löhr О. с. 39). Специјална врста завета беше назирејат („neder nazir“), који ce састојао у томе да се Израиљац (мушко или женско), за становито време одрицао вина и силовита пића, грожђа у сваком облику, затим да није смео шишати косу, за време трајања завета и да се није смео дотицати мртваца. (Број. б, I—б.). То није било монашко испосништво или повлачење из људског друштва, него само уздржаванье од вина (Keil. о. с. 347.). У томе стоје у истој линији са рехабитима, сектом која се спомиње у време пророка Јеремије (Јерем. 35.; 1. Днев. 2,55. 11. Цар. 10,15. сл.) 1 ) a разликује се од њих што су рехабити провидили тако цео свој живот. Ако би назир еј случајно постао нечист додиром лешине или да неко умре у његовој присутности, не би му важно завет, него би га морао наново започети а пре тога би принео жртву очишћења, 2 голуба као жртву за грех и свеспаљну, a једногодишње јагње као жртву за кривицу (Број: б,б —12.). Када би се заветовано време испунило, приносила би се жртва и коса се спаљивала на жртвенику као жртва (Број. 6,13 21.). Не може се овде улазити у расправљање питања о поставку и суштини назирејства, него je за нас најважније питање да ли су се и жене тако заветовале, од најстаријих времена, да ће се уздржавати од вина. Ако се узму у обзир, места у Библији, у којима се поговори да су се и жене јавно опијале, и када се узме на ум да je назирејство уздржавање од вина, реакција „против злог деловањи вина, (исп. Амос. 2,11 сл.), тог најзначајнијег продукта ханаанејске културе Валове“ (Löhr о. с. 39.), мора се узети да су и жене, сигурно, полагале тај завет, тј. да je и у најста-
’) Исп. R. Kittel, о. с, 250.
109
Брак и содијални положај жене код Јевреја