Bogoslovlje

љава за концентричке кругове. Он (као и многи други) истине само мисао да у религијској настави има доста таквих материја које ce морају по више пута учити, да дубоко уфу у свест. По таквим мислима je онда формиран принцип концентричких кругова који нашој евреи боље одговара него и један други принцип. И зато je код нас и примљен. Није доста на пр. о Спаситељеву животу (као и о другим важним фактима) уяити једанпут за четири године, него то треба обрађивати више пута, јер иначе код мале деце брзо исхлапи из памети. Нема ту површности, него je ту напротив продубљивање; нема ту рада без интереса и уживљавања, него се напротив буди најживљи интерес и живот, ако вероучите.ъ зна вешто оперисати с градивом. Нека каже г, Илић, јесу ли моје катихезе сухе, мртве и без интереса за децу! Сви прикази истину њихову живост и интересантност, а г. Илић о томе не говори ни речи. У питању пак о религијској настави и васпитању г. рецензент je примио чисто протестантско мишљење да je памћење наставног садржаја мање важно. С тим се не слаже ни православна ни католичка Цоква, него сматрамо и васпитавање и наставу подједнако важним деловима педагошко-методичког рада. И зато и хоћемо да деца и меморишу важне ствари, а то се најбоље постизава радом по концентричким круговима. Смешно je цитирати како je у Пруској забрањено предавање историје по концентричким круговима. Не може се по њима ни предаватп тамо где није градиво према њима раздельно, а тамо где су они прим.ъени за основ распореда градива, није потребно забрањивати неку другу поделу. Позивање г. Илића на г. проф. д-ра Д. Рајичића као на неког непомирљивог противника концентричких кругова не домаша циља. Ja знам гледиште г. д-ра Рајичића и с њим сам о томе лично разговарао. Али знам и то да je он био оцењивач мога Методичког упутства код Главног просветног савета. У тој сам књизи опширно обрадио принцип концетричких кругова. И г. д-р Рајичић није томе ништа замерно, него je тако похвално оценио књигу, да je на основу његове оцене (и другога оцењивача) Министерство просвете у два маха препоручило je школама за библиотеке. Људи који се баве Методикой добро зчају да питање о концентричким круговима стоји сасвим друкчије него што то претставља г. Илић. Па иако тај принцип има својих противника, има он и својих пријатеља, те се и данас ради по њему

328

Богословље