Bogoslovlje
je страдање, смрт je страдање, сједињење са недрагим je страдање, растављење од драгог je страдање, не постићи што ce жели je страдање, укратко пет елемената, који ce јављају y свакидашњем животу, upädanaskandhas, су страдања“ ] ). Осим тога, због фатализма Будизам нема потребив снаге да окрепи или учврсти људе надом за позитиван смисао живота. Каузалност je стална, која слаби и алтруизам. Будистичка етика je интелектуалистичка, и према томе врлина се, као и код Сократа, да научити. Будизам je, каже Dr. A. Jeremias, у основи неспособан за живот, рад и напредак 2 ). Нас све ово уверава, да je Будизам без јасног схватања о пореклу и крајњем циљу морала, као и о уређењу друштва 3 ). Ово потврфује и факат, што Будизам, бркајући разлику измефу разумно-слободног човека и неразумних животиньа, погрешно учи и о дужностима човека према животиньама 4 ). Из ових кратких напомена јасно се види, да Будизам, пошто je у основи својој негативан и песимистички, није могао допринети моралном усавршавању и поправљању људског друштва, нити je могао васпоставати бољи социјални поредак. Као изризити пример негација живота Будизам неће тај задатак без сваке сумње никад ни извршивати 5 ). Исто тако ни политеистичка религија старих Грка и Римљана није била у стању, да изврши морално-социјални препород ондашњег поквареног друштва 6 ). Ми се овом приликом нећемо упуштати у датаљно излагање политеистичке религије старих Грка и Римљана, с обзиром на циль ове наше расправе, него ћемо ради карактеристике цитирати само мишљење Е. Renan-a (ф 1892.) о ниском верском нивоу старих Грка и Римльана, разуме се с тим у вези и о ниском моралном нивоу. То Ренаново мишљење гласи; „Вечити je предмет чуђења, кад гледамо народе (мисли на Грке и Римљане), који су били наши учитељи у цивилизации, како се клањају пред браколомним
В Lenrbuch der Reiigionsgeschichte, A. Berthold und E. Lehmann, 11. Bd., Tübingen 1925. стр. 18.
а ) Dr. A. Jeremias, ibid. стр. 163.—164.
3 ) Сравни: Ethik des Buddhismus, D. Dr. J. Aufhauser, Düsseldorf 1929. стр. 3.—12.
4 ) Katholische Moraltheologie, D. Dr. J. Mausbach, 111. Bd. Münster i i W. 1923. стр. 128.
δ ) В ид и опшпрније о Будизму н Хришћанству од подписано! - у Тласнику Срп. прав. Патријаршије, Срем. Карловци 1923. бр. 9.—14.
6 Dr. Hettinger u Dr. J. Weber, ibid. стр. 393. —395.
146
Богословље