Bogoslovlje, Apr 01, 1931, page 60

je страдање, смрт je страдање, сједињење са недрагим je страдање, растављење од драгог je страдање, не постићи што ce жели je страдање, укратко пет елемената, који ce јављају y свакидашњем животу, upädanaskandhas, су страдања“ ] ). Осим тога, због фатализма Будизам нема потребив снаге да окрепи или учврсти људе надом за позитиван смисао живота. Каузалност je стална, која слаби и алтруизам. Будистичка етика je интелектуалистичка, и према томе врлина се, као и код Сократа, да научити. Будизам je, каже Dr. A. Jeremias, у основи неспособан за живот, рад и напредак 2 ). Нас све ово уверава, да je Будизам без јасног схватања о пореклу и крајњем циљу морала, као и о уређењу друштва 3 ). Ово потврфује и факат, што Будизам, бркајући разлику измефу разумно-слободног човека и неразумних животиньа, погрешно учи и о дужностима човека према животиньама 4 ). Из ових кратких напомена јасно се види, да Будизам, пошто je у основи својој негативан и песимистички, није могао допринети моралном усавршавању и поправљању људског друштва, нити je могао васпоставати бољи социјални поредак. Као изризити пример негација живота Будизам неће тај задатак без сваке сумње никад ни извршивати 5 ). Исто тако ни политеистичка религија старих Грка и Римљана није била у стању, да изврши морално-социјални препород ондашњег поквареног друштва 6 ). Ми се овом приликом нећемо упуштати у датаљно излагање политеистичке религије старих Грка и Римљана, с обзиром на циль ове наше расправе, него ћемо ради карактеристике цитирати само мишљење Е. Renan-a (ф 1892.) о ниском верском нивоу старих Грка и Римльана, разуме се с тим у вези и о ниском моралном нивоу. То Ренаново мишљење гласи; „Вечити je предмет чуђења, кад гледамо народе (мисли на Грке и Римљане), који су били наши учитељи у цивилизации, како се клањају пред браколомним

В Lenrbuch der Reiigionsgeschichte, A. Berthold und E. Lehmann, 11. Bd., Tübingen 1925. стр. 18.

а ) Dr. A. Jeremias, ibid. стр. 163.—164.

3 ) Сравни: Ethik des Buddhismus, D. Dr. J. Aufhauser, Düsseldorf 1929. стр. 3.—12.

4 ) Katholische Moraltheologie, D. Dr. J. Mausbach, 111. Bd. Münster i i W. 1923. стр. 128.

δ ) В ид и опшпрније о Будизму н Хришћанству од подписано! - у Тласнику Срп. прав. Патријаршије, Срем. Карловци 1923. бр. 9.—14.

6 Dr. Hettinger u Dr. J. Weber, ibid. стр. 393. —395.

146

Богословље