Bogoslovlje

да одвратиш од нас пьев Варуне ... Буди нам, о Агни, твојом помоћи нaјбл иж и, сасвим близу при настанку ове зоре. Буц уh и си богат у милости, принеси нашу жртву Варуни. Приђи и смилуј се. Дозволи нам да те призовемо“. 1 )

„О силаску Агниа на земљу каже се (у Веди) да га je Вивасвантов изасланик, Матарисхван, доле (на земљу) снео, те се он (Агни) овде јавља манье лично него стварно. Можда се овим мислило на севање муње. А када се, што пада у очи, вода сматра као место његовог становања, то у првом реду важи за мокри (кишни) облак, за небеску воду, („небески океан“) као место где он станује; замишљали су га, шта више, и као становннка земаљских водй у којима се небески сјај и светлост огледају. Чудесно je изгледало да су људи могли производити ватру, а они су то обично чинили трљањем двају сувих дрвета. Мекше од ових двају дрвета називало се : мати Агниа, у чијем крилу, сакривен, он (Агни) све дотле спава, докле одатле, трљањем пробуђен, не искочи. Тако се Агни свакога јутра наново рађа; он je најскорашњији међу боговима и истовремено и најстарији, отац богова, творац васељене. Он такође носи атрибуте других богова, чиме се опет испољава осећање потребе за схватањем јединства божанства. Али, Аријан такође тежи да и унутрашње веже божанство са светом, а особито с човеком. Зато за њега Агни стоји врло високо; он je свештеник који посредује жртву. Највећа пажньа се обращала на његов култ, као што je ово био случај још у времену пре одвајања (Аријана) од Иранаца; а у Веди не може довољно да се опева: како он (Агни), призван људском руком (т. ј. призван у облику ватре трљањем двају сувих дрвета\ излеће (из дрвета) као лепи дечак са златним увојцима косе; како распаљује високо на више масло (жртву), које му се сипа (у ватру) дугачком кашиком, а он, лижући га (својим) оштрим језиком, чини да оно на наслаганој томили дрва букти у вис, и (затим) као чили коњ води га даље горе ка висинама. Његовим језиком богови једу жртву; или их, пак, он на пламеним колима довози доле на земљу, на спремљену им сламу (као седишта), где они пију напитак Со м а““).

l ) lb., S. 304. (Rig-Veda, IV, 1,4, 5).

2 ) Con, V. Or el li, op. cit. В, IL, S. 25 —26.

93

Месијанска идеја код културних народа пре Христа