Bogoslovlje

ПРИЛОЗИ ПРАВНОЈ ИСТОРИЈИ МАНАСТИРА У ГРЧКИМ ОБЛАСТИМА ПОЗНОРИМСКОГ ЦАРСТВА У IV. -VI. ВЕКУ.

11.

ДИСЦИПЛИНАРНО-КАЗНЕНО ПРАВО ЗА МОНАХЕ.

Државно законодавство ограничава се првобитно на донашање законских казнених одредаба (мера) гледе оних преступа, који могу настати с обзиром на однос између државне власти и монаха. Ове мере имају сврху, да спрече и онемогуће акције монаха, које иду за тим да недозвољеним тумултуарним сретствима наруше јавни мир и ред и угрозе посгојећи државни и друштвени, у то време изразито сталешки поредак'. Што се тиче односа манастира и монаха према црквеним властима као и у погледу унутарње дисциплине у манастиру римска држава у прво време није сматрала за потребно, да предузима било какве легислативне мере, него јенормирање ових односа оставила вишим црквеним законодавним инстанцијама (топичким и икуменским саборима) и монашком автономном статутарном законедавству. У интермонашким односима, који су владали пре поставка установе манастира, развиле су се биле већ извесне конвенционалне форме, иако je наравно однос између старијих: (πατήρ, διδάσκαλος, γέρων) и млађих био чисто моралне природе те за такав однос није постојала још потреба дисциплинарноправних норми. Основна начела спољашњег монашког дисциплинарное права нормирао je васељенски сабор у Халкидону, узимајући при том у обзир искуства и праксу, како се она формирала у току дугогодишњих односа између надлежне црквене власти с једне и манастира и монаха с друге стране, настојећи уједно уклоните многе постојеће инконвенијенције, које су биле од уштрба како по унутарньи црквени поредак тако и по авторитет редовне црквене власти. За нормирање унутарње манастирске дисциплине било je надлежно автономно манастирско статутарно законодавство; ово

1 О сталешкој структури позноримске империје Е, Stein, Geschichte des spätrömischen Reiches I, Wien 1928. pp. 21/2 et 27/8. О природи црквенополитичких акција и агитација монаха те о опасном карактеру истих по јавни поредак, нарочито у Егинту, где je државна идеја међу индигеним становништвом потпуно изгубила земљиште cf. Е. Stein op. cit. pp. 23, 44, 49 и E. Schwartz, Der Prozess des Eutyches, München, pp. 73, 75, 79, 87.

269

Прилози правној историји манастира у грчким областима