Bogoslovlje

или који други позив (занимање), јер односне законске одредбе предвифају световне коерцитивне мере те према томе спрово· фење поступка спада у искључиву компетенцију државних органа. 1 3) Код деликата почињених против обета виргинитета аскеткиња или монахиња, као што су отмица или дефлорација, спровођење поступка како против субјекта тако и против објекта деликта спада у надлежност како црквених (епископа и његових економа), тако и световних власти (провинцијзлних намесника). 2 164 с. 17 односи се на један специјалан случај, проузрокован посебним приликама које су у Италији владале за време илегитимне готске владавине (окупације), найме на ступање у брак монахиња. Цео поступак, изрицање неваљалности тако склопљеног брака, раздвајање монахиња од њихових мужева и реституција истих њиховим манастирима спада, судећи по тексту новеле, у делокруг цивилне власти. 4) У случају ђатицања монаха in flagranti у крчми спровођење поступка спада у делокруг световне власти; надлежни су εκδικοι της ΐΐόλεως (defensores civitatis) у провинцијама и судски трибунал преторијског префекта per Orientem у Цариграду. 3 Акт пак искључења из манастира, који се предузима после поступка световне власти, спада у делокруг настојатеља манастира, коме дотични манастир припада.

2. КАЗНЕ.

За доношење казнених норми посгоје два форума: прква и држава; обе силе не ограничавају се при доношењу казнених норми на своју сферу т.ј. на постављање казни за преступе, ко;е вређају и нарушавају поредак исте, него залазе и у сферу друге организације, држава у црквену и обратно; на тај начин

1 Cod. lust. I 3, 52, 9 sqq; πον. 13 с. 6, У nov. 155 с. 42 отступа законодавац од овог начела прописујући за први случај самовласног напуштања манастира заједничку акцију црквеннх (епископ) и световних органа; међутим поступак поводом другог напуштања манастира остаје резервисан органу световне власти.

2 Nov. 155 с. 4?. 3 Nov. 100 С. 6. εί. φανείη τις των έύλαβεστάτων μοναχών εις τι καπηλείαν άναστρεφόμενος, τούτον ευθύς παραδίδοσθαι τοίς τών πόλεων έκδίκοις ή ένταυθα τώ δικαοτερίω της σής υπέροχης οωφρονίζεσθαι τε διελεγχύμενον, καί μηνύεσθαι τούτο τώ ήγο μένω, ώστε αυτόν ο εβελαυνειν τού μοναστηρίοτ τον* παύτα πλημμελήσαντα..

280

Богословље