Bogoslovlje

није y питању. У настави има пуно ствари, које су непосредније од ближих. Тако, пустиња Сахара интересује многу децу више него њихов најближи завичај. Исти случај je и са историским догађајима. Поред наставног материјала у ново] школи говори се и о нарочитим средствима за рад, Таква су; путовања, разгледање разних установа (музеја, радничких склоништа, радионица и т. д.), посећивање концерата, позоришта и биоскопа. Даље, свака школа треба да има и очигледних средстава за учење, као збирке уметничких дела, збирке новаца, књижницу и друга потребна средства. Од нарочитог интереса су пак архив, сандук с песком и мали зоолошки и ботанички вртови, који су од скора одомаћени у школи. Свака школа треба да буде снабдевена архивом са многобројним сликама, дописним картама и сопственим фотографскии снимцима за наставу. У архив спадају и разни лексикони, који су почели да се уређују искључиво за дечју употребу. Исто тако свака школа треба да има сандук с песком (80χ80 сш), у коме се може наћи увек посао за децу; затим мали зоолошки врт с акваријумом, тераријумом, инсектаријумом и кавезима са птицама. Напослетку, неопходно je потребно да уз школу постоји и школска башта, у којој би сама деца неговала посађене биљке. Нова школа тражи организовање и рад деце по групама; тражи самосталан рад деце. Она се не задовољава пресованим биљкама и пуњеним животињама, већ тражи упознавзње самога живота како код бильа, тако и код животиња. С друге стране опет тражи комплетиране збирке разних природних и културних предмета, а по готову добро уређене књижнице и читаонице. Све то немогуће je да изводи сам учитељ. За такав рад њему je потребна сарадња и ученика и других људи. Око учитеља треба да се образује круг сарадника, који he скупљати ствари и старати се о њима. Оваква наставна средства од великог су значаја за просвећивање и самог народа. И, ако учитељ тако ради, он he бити неопходан не само за школу, већ и за место у коме живи. Г. Шмит даје о томе један веома карактеристичан доживљај из своје праксе. У једном малом селу шеговог школског округа, које није имало више од 130 становника, он je хтео да затвори школу. Кад су сељаци за ово дознали, молили су га, да то не чини, јер им je учитељ потребан због самога села : „Наше село je и иначе говорили су без вред-

315

Савремена основна школа