Bogoslovlje

-2) Наставни матери jал и средства за рад.Материјал, који се може употребити за рад на културном оспособљавању детета, треба да je разноврстан. Али, од материала се тражи да чини и целину; да чини јединство. Та јединствена веза материала опет долази до најбољег израза у завичајној настави. Само и ту не остаје потпуно недељива. Она се грана у разне наставне области: религиску, историску, природно-научну итд., ради бољег проучавања. И баш то, што се с једне стране тражи јединство наставе, а с друге подела и разноврсност, отпочета je у педагошком свету јака борба о превласт. На једној страни тражи се, да круг матернјала, чије средиште мора чинити дете, потиче од самог детета, а на другој да потиче од одраслих, од учитеља и других васпитача. У првом случају, где се иде од детета материалу, настава je слободна, а у другом где се иде од материала детету настава je везана. Нова школа држи се средине у овој борби» и доводи идеју слободне и везане наставе у заједницу са животом. Наставни материјал нове школе не сме се саображавати захтевима ни само одраслих ни само деце. Он мора чинити синтезу тих захтева. Jep, одрасли могу боље знати, шта деца треба да уче. Обогаћени искуством, они могу показати и пут» којим треба да се иде при обради наставног материала. Али олако се не сме прећи ни преко захтева деце. У школи се мора радити на томе, да се деца оспособе за разумевање културног живота. То се опет може постнћн једино, ако се води рачун и о дечјим жељама и способностима. Деца уживају тековине данашње културе (жељезнице, радио, аероплане итд.);. уживају слободу у кретању и раду, и ако ни издалека не слуте, колико je жртава и труда уложено, док се дошло до тих тековина. За разумевање културе потребно je поћи од завича]а» од онога што су наши преци на томе урадили. Али, погрешно би се схватило, ако би се овај захтев свео на увођење каквог засебног предмета те врсте, или на педагошко начело да у настави треба ићи од ближега даљем. Завичајна и културна настава не треба да буду наставни предмет, који би требала нарочито обрађивати у школи Оне би пре требале да служе само као принципи у настави. Осим тога погрешно би се мислило, ако би се истицање завичајне наставе свело на то, да се у наставном посту пању иде од ближега даљем. То овде

314

Богословље