Bogoslovlje

лику, да деца буду самостална. И ако се тако ради, успех je неминован. Деца ће се оспособити, да с уживањем читају и дела песника, која у почетку не воле. На крају предавања г, Шмит je понова нагласио немогућност дељења завичајне и културне наставе и рекао, да у завичају нема ничега, што не би било у вези са културом. Као последней цшь пак изучавања завичајне и културне наставе истакао je љубав према човечанству. Своје предавање завршио je речима једнога песника, који je у исто време био и сликар: „Негујте у својој школи дрво живота, па ћете имати успеха“. Додатак; а). Школски надзорници и са ветници. Нова школа не зна за надзорнике. На место ранијих школских надзорника дошли су школски саветници. Карактеристично je за стару школу, да школски надзорници, ти њени стручни органи, нису били упућени у посао, који су требали надгледати. Они нису познавали народну основну школу. Прво њихово школовање било je у основној школи за више сталеже, затим у гимназији и на универзитету. Школски надзорници били су по струци махом теолози. Међу њима je било и таквих, који су предано и с вољом вршили тај посао, али која вајда, кад нису познавали потребе школе. И тај ньихов недостатак највише je погађао млађе учитеље. Овима je била потребна помоћ, а школски надзорници и поред све добре воље нису им могли помоћи. Они су, при обилажењу школа, вршили само преглед; гледали су, како су учитељи радили. За њих je било најглавније, да д?ца механички не читају и не рачунају, и да знају године разних догађаја у историји. И према добивеним утисцима, давали су оцене и сведоџбе учитељима. У новој школи пак главно je помагање учитеља у раду. Школски саветници се услед тога и узимају из реда учитеља. Они познају потребе школе, јер су прошли и кроз основну и кроз учитељску школу, и дуже времена били учитељи по разним врстама школа. И тек, ако су у своме учитељском раду показали успех, стирали су право на избор за школске саветнике. Према томе школски саветници су стручни у своме позиву. Они не долазе у школу као непозвани, већ као пријатељи учитеља; долазе да им својим саветима и упуствима помогну у раду. Школски саветници пуштају учитеље да раде с децом, да би могли видети њихову способност и умешност, али и они сами држе предавања, да би на делу показали како

319

Савремена основна школа

Богословље 5