Bogoslovlje

треба радити. Г. Шмит прими о себи, да од прилике половину времена, од онога што проведе у једној школи, употреби сам у раду. Он место позива и учитеље из оближњих места, да присуствују таквим предавањима и да узму удела у разговорима, који се после тога воде. У пометку се гледало скептички на овакав његов рад. Многи су то сматрали као дангубу. Али убрзо сви су увидели, да je такав рад веома користан. Њиме се проширује знање учитеља и о раду и о школи. По г. Шмиту у Пруској има 500—600 школских саветништава. У свима њима није изведен овакав рад, али радне заједнице учитеља свуда су већ дело. Учитељи су окушьени међу собом у мање заједнице, које су слободне од школских власти. На челу тих заједница стоје сами учитељи. У договору с њима школски саветници дају оцене учитељима. Али школски саветници и сами оцењују учитеље. Само те оцене важе искључиво за њих. Оне нису изражене бројевима већ напоменама о особинама учитеља и слабим страняма њиховог рада. То je више мишљење шмолског саветника о способностима учитеља, и: питанье да ли му и на који начин може помоћи. б) Забавишта. Циљ забавишта je, да се деца оспособе за школовање. У Немачкој по тврђењу г. Шмита нема јавних и државних забавишта. Обавезно школовање на ниже мора се проширити, и то je већ у току. Деца треба да почну своје школовање још од треће године. Досад су забавишта отварана по нужди; отварана су за децу, чији родитељи иду на посао далье од куће. Та приватна забавишта у Немачкој нису имала довољно просторија за децу, нису имала потребних средстава па ни спремних забавиља. Све обо отпало би са увођењем државних забавишта. Али за сва забавишта, која постоје у Немачкој, не може се ни сад рећи, да су рђава. Нарочито за похвалу су забавишта, о којима се стара црква, а к нека о којима се старају имућни људи. У немачким забавиштима ради се по методи Ф. Фребела и М. Монтесорш

III. ИДЕЈА РАДА У OCHOBHOJ ШКОЛИ.

Практично извођење радне наставе на часовима у школи приказао je г. Бингер, ректор из Есена. Он je покушао да упозна слушаоце са обликом радне наставе на делу; покушао je да покаже, како се практично разјашњавају појмови, које деца треба да науче. Али рззјашњавање појмова рекао je

320

Богословље