Bogoslovlje

није знало, како да подели стотину, која je претекла; показало je г. Бингеру, а он je слегао само раменима. Не зна ни он. Кад je рад завршен, деца су и овде препричала, како су радила. Ово je најактивнији облик наставног поступка, који се може изводити у школи. Активнији облик од овога био би само онај, по коме би се тражило да деца сама поставе и циљ, али у том случају не би био рад с учитељем, јер би учитељ био излишан. Радна настава одликује се рядом деце. Само сваки рад у школи није радна настава. Да би нека настава била радна, мора имати ова обележја: а) Свестан циљ, и б) Самосталан рад на стварању дела. Према томе, радна настава je свесно и самостално делање ученика на стварању дела. Главна питања су у њој, ко и како ради, потпуно самостално или не? Радна настава тражи самосталан рад деце, па стога и одбацује пасивни облик наставе и усваја активни и спонтани. Који ће се опет од ова два наставна облика узети, и у којој прилици, завися од наставног градива и од деце. 2) Настава из познавања човечјег тела Ову наставу извео je г. Бингер у два облика с децом из IV разреда Немачке основне школе. За први облик радне наставе тражио je, да деца покрећу десну руку прво својевољно, а затим кружно у рамену. После овога деца су левом руком опипала зглоб у рамену и правила исти од пластелина, како су замишљала да изгледа. Један од разборитијпх ученика дао je чак и опис костију, које сачињавају зглоб. „Да би се рука у рамену могла окретати“ рекао je „једна кост мора бити заокругљена а друга издубљена." Г. Бингер je боље радове показао свој деци, али, да би им облик и положај костију био још јаснији, показао je костур руке и рамена. Деца су разгледала костур, и према њему поправила своје радове. На питање, како се зову поједини делови зглоба, деца су научила или утврдила називе: зглоб, чашица, главица и др., уколико нису знала. Све то записано je и на табли. У исто време разјашњено je деци, шта бива са костима зглоба, кад неко ишчаши руку. По другом облику радне наставе, коју je г. Бингер извадио са новом трупом деце IV разреда, радило се обрнуто. Деца су прво разгледала костур руке, правила упоређење између зглоба у рамену и зглоба у лакту, па тек онда правила зглоб лакта од пластелина. Овај облик радне наставе лакши je од првога; лакши je стога, што деца овде имају претставу о зглобу. Од

322

Богасловље