Bogoslovlje

г. Бингер није једино, чиме се изражава практична страна радне наставе. Радна настава транш и рад од срца; тражи одушевљење. Појмови се услед тога морају оживети у деци, јер одушевљење не долази од рада, већ од тона рада. У ново] школи сваки појам мора се поставити очигледно. Кэко би требало опет ово изводити г. Бингер je показао на примерима из рачунске наставе, познавања човечјег тела и хемије. 1). Рачунска настава. Из рачунске наставе обрађивано je усмено делење са три трупе деце 111 разреда Немачке основне школе. Сва су деца имала пред собой по две на хартији израђене људске слике, по неколико плавих и белих хартија, у величини наших банкнота од 100 и 10 динара, и нешто металног новца у динарима. Све то спремила су сама деда дан раније, када je г. Бингер био код њих у разреду. Цшь рада пак на овоме часу био je, да се „732 динара поделе на два једнака дела“. Г. Бингер јс поставио прво та] цил>, а затим и потциљеве; „Најпре поделите стотине“. „Сад десетице“. „Напослетку јединице“. Показао je и начин рада, да стотину, која je претекла, треба разменити у десетице, а претеклу десетицу у јединице. У оваквом начину рада сва су деца радила али несамостално; радила су по упуству наставника. Целокупан њихов рад био je пасиван, био je рад учења. Г. Бингер je овакав начин рада окарактерисао као рђав, и назвао га „пасивним обликом наставе“. Нов начин рада разликује се од пасивног облика наставе нарочито с погледом на дечју саморадњу. Он може бити двојак: Активни наставни облик, са везаном саморадњом и спонтани наставни облик са слободном саморадњом. По првом начину рада, који je г. Бингер изводио са другом трупом деце 111 раз. Немачке основне школе, деци су дати цшь и потциљеви, а она су сама изналазила начин рада. После, пошто je рад евршен, деца су препричала, како су радила. У таквом наставном поступку дечја саморадња je изражена само у начину рада, а остала везана у постављању циља и потциљева. Услед тога се он и назива „активним наставним обликом“ или „везаном саморэдшом“. По другом начину рада пак, по „спонтаном облику наставе“ или „слободној саморадњи“, који je извођен ca последњом трупом деце 111 разреда, деци je дат само цшь. Г. Бингер je позвао децу, да одброје 732 динара, ирекао: „Поделите то двема вашим сликами“. Деца су радила. Једно дете

321

Савремена основна школа