Bogoslovlje

и спретан. 1 Промшшьеност препоручивао je и својим присташама : „Цео свој живот проборавио сам међу мудрацима и ништа боље нисам нашао за тело (= човека), него ћутање“ (Aboi, 17.) И против оних који су били многоречити при тумачењу закона и тиме се, сигурно, поносили, оштроумно добацује; „није главна ствар тумачење („учење:“ „hammidras“) него дело, и сваки који много говори доводи грех“. (Abot. 1., 17.). Још док je храм постојао живео je иR. Hanina „старешина свештенички“ („s e gan hakohanira“), од кога потече изрека „моли се за благостање (добро) владе, јер да нема ње, човек би човека живога гутао" (Abot 11., 2.). Али несретни свршетак јудејско римског рата, који се завршио потпуним уништењем јудејске самосталности и храма, деловао je тако поразно на преостале Јевреје, да су сасвим изгубили главу. Започело je ново ропство, горе од вавилонског, римско „Galut Edom". Поштеђене су биле само римске присталице и умерени, који су од првог почетна рата саветовали да се не буни против Римљана. Уништен je био сваки религиозни живот, а и духовни. Синедрион, врховни законодавни и управни савет јудејског народа, на чијем су челу били садукејски првосвештеници, нестаје. Самим тим почиње да расте, још више, ауторитет фарисејских научника равина који су преостали у животу и разбежали се на све стране, а који и надаље настављају своје студије. Међу тим научницима особито се истине Rabban Johanan ben Zak’aj, који je умео да распршено сабере, и даде новог полета целом духовном животу јудејског народа. Јоханан je био ученик Хилелов. Још у Јерусалиму уживао je врло велики углед. Припадао je помирљивој струји која није хтела рат са Римљанима, због чега je опомињао, за време опсаде Јерусалима, да се град преда, да не буде разорен и храм спаљен. Зилоти су га због тога нападали, али он, када je видео да je град изгубљен и да je у граду стање постало сувише очајно, пребегне Римљанима, при чему се послужио лукавством. Како зилоти нису никоме дозвольавали излазак па су убијали све који су покушавали побећи, у договору са својим рођаком Бен-Батиах-ом, који je био један од вођа зилота, даде се изнети из града као ле-

' т Ην δ' ουτος άνήρ ιτλήρης συνέσεως καί λογισμού, δυνάμενός rs jtpàyματσ. κακώς κείμενα ιρρονήοει -rij έαυτρδ διορύ·ά·οασί>αι (Vita, 38y

261

О Талмуду