Bogoslovlje
додаје да je Иларије после свршене службе „вь всей свештеньства одежди есть светаа светыхь кадило вангами аромата... пришьдь кь чьстномоу гробоу..“ (122). На много места као вршилац богослужења помиње ce св. Сава. За време борављења код византиског цара Теодора Ласкара „слоужешта гемоу по подобию светыихь,.,. желаю (цар) како бы причестьникь быль светыни него“. (Домен. 11, 217); а када се вратио из Никеје у Св. Гору као архиепископ „по светыихь же црькьвамь ходе светыге слоужьби соврьпше, и освештаге вь нихь попы и дшаконы, доиде же и до лавры светааго Атанасша, и тоу светоую слоужьбоу сьтворь, и освети и тоу попы и дшаконы..“ (Домен. И, 223; 225). Из Св. Горе Сава je дошао у Студеннцу „бывьшоу дьни недЬльномоу, и сьтворивь бьдЬнше вьсеноштьноге по обычаю о сьпасьномь вьскрьсении... и бывьшоу дьневи вь врЬме подобьноге, сьтвори же божьствьноую литоургию,...“ (ibid 11, 229; 242 1 ). —На путовању Савину по истоку, где je год дошао служио je литургију и наслашава се на једном месту стоји, како св. Сава и патријарх ерусалимски „многашти слоужастазагедино светоую литоурьгию оу гроба животворештааго сьличьна светыимь одЬганшемь“. (тј. хоће биограф да напомене како су имали сличне одежде за време богослужења Домен. 11, 266); даље Сава je вршио литургије у Витлејему (ibid 11, 266); на Сиону, у Иверском манастиру где je подигао палате на спомен себи и родитељима (ibid. 267); у подгорју Сиона (ibid. 268); у Гетсиманији (ibid. 269); у руском манастиру св. Михаила (ibid. 272); у Богородичиној цркви у Назарету (ibid. 275). А кад вратио у Србију, у Жичи „вьсЬ часы дьневьныге и ноштьньпе arbre и прЬсп'Ьваге вь бьдЬниихь ноштьныихь, вь исправлгенихь божьствьныихь,“ (ibid, 285). Затим биограф говори о његовом другом путовању по светим местима; и прву посету учинивши патријарху јерусалимском настанио ce y своае мана-
1 Овде се (на страни 242), говори о богослужењу св. Саве у Жнчи, када je изговориопроповед о обновљењу праве вере и проклетсву јеретика. Беседа je наговорена .по начетин светьие литоурьгше и вьврЪме апостольскааго прочьтении по изв-Ьштении светааго Iеваныелша. - (Домен, 11 234). По Теодосију проповед je Сава држао пре лнтургије а по прочнтању јеванђеља говорио je символ вере (144). О проповедныа св. Саве има један добар рад пок. Добросава Ковачевића, Свети Сава као проповедник ерпске прав, цркве. Зато смо у овом раду обуставплн да о томе више говоримо. Иначе je то облает омилитике.
68
Богослов.ъе