Bogoslovlje
и на себК ризы чрьньчьскыхе, и пода имь власы свохе.(Домен. 11, 126). Постриг je извршио Теостириктон ватопетски игуман „ .. и постриже и вь име Отьца и Сына и Светааго Дауха и обльче и вь аньгельскыи образ и нарече име хемоу Сава монахь.. “ (ibid. 128). Теодосије прегхричава исту ствар, али као што je у опште случај код овога биографа, да ствар препричава с више детаља па тако je дакле и овде. Растко je молио игумана казавши му своју намеру, „с вечера пКснемь оутрьнимь начети се.. “ и тада су сви заједпо с потером ушли у цркву на богослуженье „пКнию же продльженоу бывшоу, и чьтенпо пакы на мнсозК прочитаемоу по заповеди.. “ Продужехье богослужехьа je нарочито учихьено да се заморе потериоци и заспу. Кад се у томе успело Растко се поклонно пред светим олтаром, где je дао обет Господу, узео благослов од игумана, и с једним старцем „почьтена саномь свештенства“ изашао je на пирг где je свршен постриг (15 —17). О монаштву Стефана Првовенчаног говоре такође оба биографа. Први каже да кад je Сава затекао Стефана у животу „светыима роукама своима облЪче и вь великыи аньгельскыи образь ... наречень бысть имь Симонь монахь ...“ (Долин. И 259- 60). По Теодосију, Стефан видећи да ће умрети, молио je Саву у писму „да га уведе у достојанство светог анђелског и иночког образа.“ Кад je Сава стигао нашао je писмо Стефаново и видео жельу хьегову, али je Стефан већ био умро. Сава га люлитвом поново оживљава „по семь же светыимь и аггелскымь и великыимь иночьства шбразомь светыи арх'хепископь того оукрасивь . . .И тако иночьскаа, вь нихже 6t новошд-Ьань..“ (164)'. Још нам остаје да наведемо место код Теодосија (код Доментијана нема), где се говори о монаштву краља Радослава кога je после свађе с братом Владиславом и његовог прогонства, Сава замонашио „аггелскымь и иночьскым а'бразом... оукрасивь, вь Радослава име Ια-аннь люнахь того именовавь“ 2 . (Свршиће се)
Вл. ВлаховиЬ
1 Стефан je као и Симеун прнмио велику схиму (в. П. Поповић, пом. дело. стр. 62.).
2 У калуђерству je данас обичај да се приликом пострига, да монаху друго име, али с почетним словом ньегова ранијега имена. Овога се обичаја тада ннје држало, што се види приликом пострига Расткова и краља Радослава.
78
Богословље