Bogoslovlje

Одатле иде у Студеницу и после неколико времена пише св. Сави, поред осталога и ово: „нь равнью благодКтихо сь вьсКми светыими оукраси ме светыимь аньгельскыимь образомь...“ (ibid. 46). Заједно са Симеуном ступила je калуферство и његова супруга Ана, од истога Калиника „тьгыжде прихеть светыи аньгельскыи образь, и наречена бысть прГподобьна мати наша Анастасиха“ (Домен. I, 45; 11, 152; Сава 160—1). Теодосије прича да je калуферство Немахьино и Анино извршено у Студеници. Тамо стоји како су ови пошли у Студеницу „и тоу прГдь светымя светаго дверми шлтара поклонив се, обГти свое господеви вьздаеть слоужбК же и молитвК бывши, роукою тогожде епископа Калинника аггелскыимь <сбразомь крьстоносно оукрашает се,. а за Ану „аггельскыи образь и иночьскыи приемши, .Симеун je ту остао и с инокима „постный кансснь сьврьшаше..“ (39 Мање података имамо о Савину монаштву, односно ступахьу у монашки чин. Сам Сава у своме Симеуну не говори о томе ништа, само помиње на једном месту, како га je Симеун оставио „въ малК нКкоемь ссбразК..“ (171). Г. Поповић хоће овим местом да докаже, како je Сава примио само мали анђелски образ;’ a Башић 2 држи да реч „образ“ ваља разумети у смислу броја, jep се овде Сава жали на малу задругу, из које му je пошао и неки пречасни муж Методије, те га обузима страх од пустиње и разбојника. По материалу што нама о монаштву св. Саве дају два његова биографа, приказаћемо на овом месту његов постриг. Растко кад je стигао у св. Гору уселио се у руски манастир св. Пантелејмона (Домен. I, 27). А кад je мало доцније стигла за Растком потера, ушла je у манастир на вечерхьи и ту од дугога богослужехьа сви заспу. Растко, док су они спавали, призове једнога од својих слугу, обуче га у своје одело и заповеди му да стоји на његовом месту до свршетка службе. Он je затим ушао у олтар „тоу пожр-fe жрьтвоу Господеви свохемоу... и закла се Господеви свогему, и остриже власы главы свогехе, и облГче се вь мнишьскыхе ризы..“ Кад су посланици нагонили калуфере да им добаве Растка, који се за ово време био склонно на пирг, „.. и показа имь (потери) главоу свою остриженоу,

1 Пом. дело, стр. 66.

2 М. Башић, Старе српске биографије, стр, 22.

77

Литургички материјал у старим српским биографијама XIII века