Bogoslovlje

тако да вКньчаеть брата своего на кралгевьство“. Папа давши венац дао je и одобрение „да благословень боудеть Богомь и вКньчань“. Кад je Методије дошао из Рима, Сава je сазвао у Жичу велики сабор „сьтвори по обычаю обьноштьною стшанше... и вь богоподобьно сьтворивь светоую литоурьгию, и по великомь исходК светьпе литоурьгше, пригемь светыи вь великомь светилишти, и в^ньча... и помаза iero доухомь светыимь на кралювьство“. (11, 145 —8). Теодосије je прећутао, Савино потраживање дозволе и круне из Рима; 1 иначе се његово причање мало разликује од Доментијановог. По њему, приликом крунисања био je празник „Христа Спаса“. Не помиње велики вход као време крунисања, него само „вь врКме, егда освештати подобно..“, Сава уводи Стефана „вь светыи жрьтьвникь вь светаа светыхь чьстноую главоу его вКнчавь, и мгромь того помазавь..“. Док се овај акт вршио присугни су говорили: „боудеть и боудеть“. (143). О венчавању на престо Радослава и Владислава немамо што нарочито рећи. Све je исказано у једној реченици „вКньча тего на кралгевьство“ (в. о Радославу Домен. И, 261 и Теод. 161 и 176 о Владиславу).

МИРО

Од неколико биографских чуда, највише пада у очи чудо точенье мира из раке моштију св. Симеуна, о коме говоре, осим св. Саве сватри биографа XIII. века. Изгледа мало чудновато да св. Сава не наведе ништа односно чуда с миром, кад je он по осталим биографима главни посредник код Бога за изазивање мира. 2 Стефан само говори о точењу мира у Студеници, пошто je св. Симеун био тамо пренесен; док Доментијан и Теодосије о миру причају надуго. Код гьих налазимо у потанкости описане догађаје точења мира у Св. Гори, па после тога у Србији. Шта биографи разумеју под овим миром може се увидети по његовој употреби, о којој они говоре. Наиме, да су се за време точења и иначе од сачуваног мира из раке Св. Симеуна, помазивали сви присутни. Јасно je дакле да се овде не

1 Теодосије се као што смо видели, више него иједан биограф, приказује као непријатељ католицизма, које je по њему јерес.

8 У служби св, Симеуну од св. Саве о точегьу мира сретамо доста података н. пр. један из стихира на Господи воззвахь „истачаге ти рака миро ■благод-Ьты ...“.

151

Литургички материјал у старим српским биографијама XIII века