Bogoslovlje

то не би било маню чудо него надприродно створеню. И што год буде више напредовао, човек ће бити у толико веће чудо и у толико мање објашњив научно, из саме природе. Што год буде савршенији, човек ће се у толико више моћи и люрати објашњавати само из Најсавршенијега, из Бога, а не из слепе г механичке природне нужности. Свет je према научном схватању постао из растурене енергије, из хаоса. Био je хаос. Зашто то није и остао ? Заштоje постао једна урефена целина, космос, свет, у коме има неког реда, неког смисла и цшьа? И откуда целисходност, разумни ред у свету ? Разумни ред у свету може бити само дело једног разума. То се на првом месту мора реки за човека који je у највишој мери претставник разумное реда у свету. А, у осталом, ни постанак најпростијег живог бика не може се објаснити природним путем, на темељу познатих нам природних сила, Мефутим, ако се Дарвинова теорија данас не усваја у потпуности ни од самих биолога, идеја еволуције уопште освојила je потпуно научни терен не салю у биологији век и у друштвеним и у културним наукама. По правилу се сматра да се све појаве људске културе развијају од нижих, простијих, ка вишим, сложенијим облицима. То важи, каже се, и за релипцу. Ни религија не чини у том погледу никакав изузетак, Као и за све друге производе културе и за религију се тврди да се развијала од нижих, најнижих, до виших и највиших облика, од атеизма и фетишизма, преко политеизма, ка монотеизму. Монотеизам, вера у једног Бога представља према томе последњи ступањ у дугом развићу религије. Једнобоштво je последњи ступањ религије просто зато што je то највиши облик религије. Тако се најпре мислило и морало мислити у духу теорије еволуцује. A „сва мишљења о најстаријој религији човечанства“, вели г. Тих. Ъорфевик, „била супод утицајем еволуционистичких схватања“. 1 „Признати монотеизал! у ма колт облику люфу примитивним народилш било би у оно време исто што и напустиги доктрину о еволуцији; то пак изгледало je нелюгуке“. 2 Мефутилц најновија етнолошка истргживања утврдила су да je такав „примитивни монотеизам“ не

') Исп. Тих. Р. Ђорђевић, Најстарија религија (Библиотека Коларчевог народног универзитета књ. 4), стр. 17.

2 ) Μίτο дело, стр. 19.

216

Богословље