Bogoslovlje
јерусалимско (и ca Исусом разапињу још двојицу разбојникаЕ Мат. 27, 36. Марк. 15, 17, Лука 13, 31.), где су се, сигурно, погубљени злочинци одмах и покапали, па je за сваког Јудејца то било веома нечисто место. По приповедању и самих синоптичара, путем за Голготу,. био je присиљен неки Симон Киринејац, који се враћао из поља, да понесе крст Исусу који je већ био изнемогао под теретом крста (Матеј 27, 32. Марк. 15, 21. Лук. 23, 26.). Израз: „који je ишао из поља“ (έρχόμενον απ’ άγροϋ) најверојатније говори за то да се ту мисли на польски посао тј. да се Симон враћао из поља где je радио, па негде при уласку у сам град, да je срео гомилу са Исусом, због чега јеванђелисти и прецизирају одакле се враћао. Да je сусрет био у самоме граду та би примедба била без смисла, нити би се могло знати откуда који пролазник иде 1 , једино изузимајући случај да je Симон нссио и неки пољопривредни алат. Додуше израз; „из поља“ (απ’ άχροΰ), може се протумачити и на други начин, найме, шетњом у поље. Као што je познато, суботом и празником дозвољено je било сваком Jyдејцу да учини највише 2000 корачаја од места свога становања. То je тако звани „суботњи пут“, 2 па би се могло узетиг да га je и Симон начинио, ако je заиста био први дан празника пасхе. То мишљење заступа и Strack у своме коментару 3 . Израз έλθεΐν όπ’ ύγρου потпуно да одговара јеврејскоме односно талмудском изразу „ЫУ min hassadé“ и увек да означава повратак из поља, али се то „поље“ никако не може идентифицирати са појмом „пољски посао“ (Feldarbeit). При томе и наводи и један пример из талмудског трактата Besä (Jom tob) 18 b, где ce предвифа случај да се неки човек у суботу или празник поврати из поља сав блатан и упрљан. И у саму суботу, дакле, да се може неко повратити из поља сав упрљан, али зато ипак да неће нико ни претпоставити да се он враћа са посла из поља, jep je субота. Даље се чак наводе и примери
1 Испор. Theodor Zahn: Kommentar zum Neuen Testament. Das Evangelium des Lucas, 3 Aull. Leipzig, Erlangen 1920, стр. 695. 2 Испор. Д. Глумац: Pesahim, Мишна талудског трактата о Пасхи, Београд 1933, стр. 11, прим. 3 3 Kommentar zum Neuen Testament aus Talmud und Midraš von H. Strack und P. Billerbeck. 11. Bd. Das Evangelium nach Markus, Lukas und Johannes unci' die Apostelgeschichte, München 1924, стр. 828.
190
Богословље