Bogoslovlje
Карактеристична особина ове страсти je у томе, што она „слаби проницљиви ум“ 1 и „одузима осећање од душе“. 8 Зато „човек који се предаје жалости, не зна за духовну радост. 3: Он није у стању „да узнесе чисту молитву“. 4 Као што „окови везују ноге и сметају кретању, тако исто и жалост омета умни подвиг“. 5 Она, слабећи и везујући активну човечју силу, паралише његове психичке способности и постаје због тога препрека свему добром“. 6 Од ове световне „горке жалости“ (πικράν λύπην> 7 по Ниловом учењу треба разликовати „жалост за Богом“ (λύπη κατά Θεόν). 8 Световна жалост je „болеет душе и тела“, 9 која сведочи о безгранично) љубави човека према овом свету, о његовим склоностима за егоистичким задовољствима,. а „жалост за Богом“ je незадовољство својим моралним стањем, које, због греховности, смета достигнућу високог циља општења са Богом. На тај начин разлика између ових двају облика λύπη (жалости) je огромна. Световна жалост одликује се мрачном меланхолијом, која слаби духовно-моралне силе човекове, а „жалост за Богом“, имајући за свој основ Бога, вуче човека ка моралном узвишењу, пробуђује у њему и развија живу активност и потстиче га на хришћански подвиг свестраног усавршавања и уподобљавања Богу. „Жалост за Богом“, вели Нил, „ојачава душу сузама“, 10 и „чисти човеково ерце, које je огрезло у гресима“. 11 Да би се ослободио од зле жалости, човек мора, по Ниловом мишљењу, тежити за бестрашћем“ (απάθεια) 12 јер „ко господари страстима, он самим тим побеђује и жалост. 13 .Природно je по Ниловом ученьу, да у овој
1 Ibid. cap. XII col. 1157 C. 2 ibid. col. 1157 C. 3 ibid. cap. XI col. 1156 C. 4 ibid. 5 ibid. 6 ibid. 7 tract, ad Eulogium c. VII col. 1104 A. 8 de octo spirit, malitiae, cap. XU col. 1157 В 9 tract, ad Eulogium с. VII col. 1104 A. 10 tract, ad Eulogium cap. VII col. 1101 D 1104 A. 11 de octo spirit, malitiae cap. XU col. 1157 B. 12 ibid. col. 1157 A. 13 ibid. col. 1157 AB.
235
Морално-аскетско учење св. Нила