Bogoslovlje
42
Антихришћанска пропаганда кад говори о новој астрономији ћутке полази од прешоставке као да су претставници и браниоци нове астрономије били све сами атеисти и астроыоми, а преставници и браниоци старог Птолемејевог система беху тобож све сами теолози и побожан свет, који су заступали тај стари систем тобож из чисте рачунице, да би одбранили религи] у од опасности која јој наводно прети од нове астрономије. Међутим то није тачно. Чињеница je само то, да je при појави нове Коперникове слике света у оба табора било и једних и других. Било je астронома који су из чисто физичких и астрономских разлога бранили стари систем света, а било je теолога који су усвајали нови систем. Чињеница je да je већ сам Коперник био свештеник. И не само то, него пре објављивања свога главног дела De revolutionibus orbium coelestium, посвећеног папиПијуШ, он јесвоја нова астрономска схватагьа и закључке у ~Коментарима” изнео многим црквеним великодостојницима и ови не само што нису протестовали, него су га потстицали да своја открића објави. 22 И заиста 1540 г. добио je папску дозволу да то објави и ширем кругу. Такође и Галилеи тврди да je своја схватања износио у самом Риму и да су га великодостојници папског двора не само слушали, него му и аплаудирали. 23 A још пре Коперника кардинал Никола де Куза и Орезм бискуп из Лизијеа заступали су нови поглед на структуру васионе. 24 И обратно. Било je врло учених астронома који су одбацивали нови систем света као несагласан са наукой, разуме се са наукой каква je онда била. Тако, например, чувени тадашњи астроном Тихо де Брахе, као што je већ напред речено, одбацио je систем покретне Земље, наводећи за то чисто физичке и астрономске разлоге. 25 Чак у доба Њутново.. 1669 године, тадашњи талијански научник Козина Медичи држао je као гост предавање на универзитету у Кембрицу против Коперникове астрономије. 26 Штавише, још и почетком XVIII века чувени тадаппьи астроном Касини (1625 1712), директор великё париске опсерваторије и један од најутицајнијих астронома свога доба био je убеђени противник Коперникове астрономије. 27 На париском универзитету се тада предавао Коперников систем само као врло згодна, али стварно погрешна и лажна хипотеза. Па чак на катедрама америчких универзитета Јел и Харвард до дубоко у XVHI век предавала су се оба система, Птолемејев и Коперников, као подједнако вероватни. 23 Тако дакле, погрешно je мислити, као што то чини антихришћанска пропаганда, да je сукоб Птолемејева и Коперникова система сукоб у коме су на страни Птолемеја били све сами теолози и побожни свет, а на страни Коперника све сами астрономи и атеисти. И на једној и на другој страни било je и једних и других. То беше сукоб старог и новог погледа на структуру васионе, а не сукоб догматике и астрономије.
22 Џемс Цине, Физика кроз векове, стр. 127,
23 Исти писац, исто дело, стр. 168.
21 Исти писац, исто дело, стр. 116; Д-р Б. Петронијевић, Историја новије филозофије, стр. 38.
25 Џемс Џинс, Физика кроз векове, стр. 132; Д-р Б. Петронијевић, Историја новије филозофије, стр. 78; Божидар Поповић, цитирани чланак, стр. 31.
28 Џемс Џинс, Физика кроз векове, стр. 130.
27 Исти писац и дело, стр. .131.
23 Исти писац и дело, стр. 131.