Bosansko-Hercegovački Istočnik

Св. 6

Б.-Х. ИСТОЧНИК

Стр. 203

и дјевојке. Само три центиграма такове тинктуре, па се може изгубити грба са леђа, добити вид, ма да су очи искапале, нестаће трагова старости, са лица бора и бразда, живићеш до судњега дана и т. д. Коме је по вољи нека зароне у историју алхимпје и зауставн се код неког Саломона Трисмосина, он ће умјети причати више таких ствари, — та он је, веле, овим чудним начином подмладио многе старе госпође! Филип Аурелије Теофраст Бомбаст н1 > Ноћепћејш сабрао је тобоже многе чудотворне лијекове, прогласио се првим и најврснијим љекаром, па обећава, да нема болести, које он излијечио неби, и старости, којој неби живот продужити могао. Месмер открива животињски магнетизам и у великом магнету налазн центрум, одакле се свакој жељи човјечијој задовољити може. ТћпгпеГаеп, љекар кнежевског двора у Берлину и пророк из звијевда, прикупио је иметак од какових 100.000 форината својим којекаковим шљепаријама и издавањем свог 20-годишњег пророчког календара. Није мимоишао Енропу ни спиритуализам, тај мистериозни гост, који је дошао да покаже празновјерним људима, како столови играју, или како се може са духовима опћити и мртви призивати. Чипе се експерименти са сомиамбулима, који су посредством животног магнетизма падали у најчудније екстазе и дуготрајан летаргичан сан. Родише се којекака безакоња и чГгаи на уштрб морала и јавног запта. Једна бискупска скупштипа овако карактерише такав посао: „ Сит огс1гпеп1иг тесИа ркгпса аЛ ејЈесШз поп па1ига1ех, герегИиг ЛесерНо оттпо ШгсМа е^ ћаегеНсаШ е1 $сап(1а1ит соп1га ћопезГа1ет тогит ". Енциклика конгрегације јавпо тврди, да спиритуалисте варају и заводе

народ: ^Весгргеш1п ас хеЛисепАп котгпЊш $1ис1епГ пео1еггсГ рЈигез, гаИ ро$зе оссиНа, гето1а ас јиШга с1е1е%г та^пеНзтГ аг1е Vе1 ргае$Н$гГо, ргаезег1гт оре тг1Иегси1агит дгме итсе а та^пеНгМоггз пи1и репЛеп1". У Француској развио се спиритуализам многострано и на најскандалознији начин, тако, да су полиција и судови, употријебивши присилна средства, припијели мпоге и напорне жртве, само да стану на пут тој безграничној саблазнн. Војсково^е и одличнија господа средњега вијека, носе па шеширима или на сребрним или златним штапићима „талисмане" (парче рога од једнорога), да их иеби когод отровао и да се могу сачувати од сваке несреће. Неки кронисте тврде, да се такав рог одмах стане знојити, чим се приближи јелу или пићу, у којем је усуто отрова, а човјеку, који је већ окусио отрова служи као лијек вода, у којој се час прије кисслио такав „талисман". Зна се и то, да су многе отмјене госпође посиле на лијевој руцн дијаманте или ахате, само за то, да се сачувају од отрова, несиосног стања меланхолије, нервозности и т. д. У западној Африци н. п. оболио опасно краљ, па кад већ не може никакав љекар да помогне, траже помоћи у мјесеца, или духа званога Илого, који у мјесецу пребива и њиме равна. О пуном мјесецу сакупе се женскиње у коло пред кућом болнога, пјевају пјесме и моле се Илогу да им каже лијек. ГБегово је дрвеће у шуми, његове су траве у пољу, његове су све воде и све рпјеке, он мора знати лијека. Па ако већ на земљи нема љековита средстна, нека Илого исцијели болнога спјетилом мјесечевим. ГЈјесму прате добошп п пуцњана, а посред кола отоји жена болесна иа нервила, која је управо за то и примила службу проро-