Bosansko-Hercegovački Istočnik
Стр. 142
Б.-Х. ИСТОЧНИК
Св. 4
Лазара. Ту се архиЈереј обуче у мантију, епитрахиљ и омофор и свештенство по обичају и отпочну литију. Код камена на коме је седио Христос кад су Га свете сестре сусреле, учинише обичну ектенију и архијереј очита дневно Еванђеље од Јов. зачало 39, до места Д. 34 стиха: гдје иоложисте јего? Тлаголаша Ему: Господи! приди и вижд, И онда се крете литија гробу
0ДГ0В0Р НА ПИТАЊЕ „У мом протопрезвитерату веЂином свештеници читају неке молитве и шкропе водицом младу невјесту, када послије вјенчања. први пут у цркву дође. Има ли икакав обред о томе у којој књизи. јер свештеници кажу, да има у Требнику Петра ^огиле?" Ово смо питање добили од једног протопрезвитерата срп. православне А. Е. М. босанске, са позиком, да на њега одговоримо. Прије него што то учинимо, потребно је, да разгледамо и неке друге околности. Св, апостол Павле вели у првој посланици Еоринћанима: „Жена треба да има власш на глави и1 ) Покривало, дакле на глави жене, знак је власти мужевњеве над н>ом и доказ њезине скромности. Но ваља и то знати, да се реминисценција, о којој говоримо, односи само на жене удате. Дјевојке су ишле открите главе 2 ). То значи и ријеч пи1зеге — покрити главу, удати се, иа и — ^бјхфт) млада певјеста са иокришом главом. Брачно покрпвало на глави младе невјесте, звало се и свегишепичким иокривалом Оекшнпе 8асегс1о1аН). То је за то, што покривање глане невјестине, од случТуа до случаја, бијаше дужност свештеникова 3 ). 1) 11, 10. 2 ) Тертулијан: 1)е \'е,1. ујгд. сар. 13. 3 ) Св. Амвросије: Ерјв^. ас1 У^Н,
Лазаревом у село Витанију, испод Јелеонске горе, које далеко од манастира на четврт часа хода. Дошав у село, архцјереј и духовенство ућоше у доста дубоку поштеру, где је гроб Лазарев, н ту учинише молбан, па онда архијереј нродужп читање Еванђеља од места, где је оио стао. За тим се сва свечаност та сврши. [Наставиће се].
113 ПАСТИРСЕ ПРАКСЕ. Па као што ниједно чинодјествије свештеничко, тако ни ово, није смјело да остане без молитве. Већ у древниж грчким „Молитвословима" сретамо молитву: то 'Хчабгј ааад-м хеуаагр уи^аСха", 4 ) и кад загледамо мало дање, увјернће нас сами споменици, да је молитва „еже од/кти г/ив8 жене" и молитва „ кјсти нсв 'кст8 в-н це (Ж ок г к " једна 5 ). Са овога мјеста неће бити тетпко да горње читање правилно ријешимо. У Требнику Иетра Могиле има: „Жсмитка иервокрлчнои НЕк^кст'!?, рт/МЦЕи ккјстиса по |циц'к к г к церкокт* и ирТАти клјгослокЕИЈе перко/и8 покрокенТк« глак'к" 6 ). Ове ријечи садрже име и цијељ свештенодјества, а иоредак је овакав; „К'кстно же к8ди ако ш кск>д 8 сеи овмчди содежитсд, но точ1К> 1Гк н-ккУи^к цер« кках^, т-к/ит* же бво калждо церковт*. ко ксе /ИТч скои дрсвнж ДД СКДЕрЖИТТ* 0КК1ЧДИ. ПрИШЕДПЈИ ЖС НОВОВрЛЧНДА НЕВ -ксТЛ К 'К церкки, стднетту , кн-к дверги прЕД г к цЕрккн«. 1ереи же стлк ^к к -к дкЕрА \"К ЦЕркокн^х-к од -клјгк К"К ЕПИТра^ИЛк и гЈ5Е/!01!Х, ГЛЛГОЛЕТ^К !СК НЕИ : Енидн чадо дворм Г осиодна и всаки/ И *к влаго* гок-книЕЛПх и стра\о/Ч Бож1илгк посАШ,аи ксегдл
4 ) Соаг: ^оуоХ. ра§-.
5 ) А Дл1нтр'пкк'1и: Бо[/[8ж. ка, рК(. Ц(р. к-к XVI. в, стр. 384.
6 ) К. Ннко.г^ии, П (Љ(. КНКШ. К'К [|р(Ж. П!Ч1Т. ЕОГО[/Г. КЊ. стр. 368.