Bosansko-Hercegovački Istočnik
С .В. 7 и 8
Б.-Х. ИСТОЧНИК
Стр. 277
су шта више у части и поштовању код свијета ; њих хвале и обожавају кратковиди људи ; они живе мирио и без казне од много времена па можда до пошљедњег тренутка овог живота, 0 ! такових људи, таковијех гријешника има много посвуда и пријети нам превелика опасност, ако пођемо њиховим стопама. С тога ми данас допустите, да вас опоменем и да вам изнесем као страшан примјер слику њихова живота. — Промотримо сви заједно жалосно стање тајних грјешника. Господ, који нас из потаје гледа, и познаје и испитује срца евију нас, оа нек нас научи да пазимо и да не сметнемо с ума, да ће ма који од грјешника изостати нред божјим престолом. Ев. Машејево. 2., 1—12. А када се роди Исус у Витлејему Јудејскоме за времена цара Ирода, а то дођу мудраци од истока и кажу : Гдје је цар Јудејски, што се родио ? Јер смо видјели његову звијезду на истоку, и дошли смо, да му се поклонимо. Кад то чује цар Ирод уплаши се и сав Јерусалим с њиме. И сабравши све главаре свештенике и књижевнике народне, питаше пх : гђе ће се родити Христос ? А сни му рскоше : у Витлејему Јудејскоме, јер је тако пророк написао. И ти Витлејеме земљо Јудина ! ни по чем нијееи најмањи у држави Лудиној ; јер ће из тебе изићи человођа, који ће пасти народ мој Израиља, Онда Ирод тајно дозва мудраце и испитаваше их, кад се је појавила звијезда. II пославши их у Витлејем, рече : идите и распитајте добро за дијете, па кад га нађете, јавите ми, да и ја идем, да му се поклоним. И они саслушавши цара, пођоше: а то и звијезда, коју су впдјели на истоку, иђаше пред њима, док не дође и стадо одозго, гдје бјеше дијете. А кад видјеше звијезду, обрадоваше се веома великом радости — и ушавши у кућу, видјеше дијете с Маријом матером његовом, и падошеи поклонише му се ; па отворише даре своје и дароваше га : златом, тамјаном, исмирном п примивши у сну заповјест, да се не враћају к Нроду, другијемпутем отидоше у свој}? земљу. Ето вам, побожни хришћани, у горе реченом тексту згодна примјера о тајном грјешнпку, који смо узели из виших кругова живота. Ц<р Ирод позива тајно мудраце од истока к себи, иита их за новорођено дијете Исуса и тајно им обећава, да и он жели доћи у Витлејем, да му
се поклони. Заиста човјек, који се не показује с пол.а и јавно опаким и невриједним а у тајности мисли о злу и зло чини, заиста то је потајни грјешник. Ви видите, како се лукави зликовац плаши н дршће, како дозива из страха одмах учењаке, како прибјегава најподлијим средствпма, да себи мира прибави. Заиста, узвишен, богат човјек у пурпурном одијелу, алисиромашан. несрећан човјек, који проводи жалосни живот покрај својих тајних гријехова. Погледајте сада, моји побожни хришћани, на сличне л,уде у наше доба и пред нашим очима, нађите их код великих, малих, младих и старих — јели њихово стање бол,е и срећније него је стање цара грјешника у нашем тексту. Допустите ми да још најприје напоменем, кога нарочито подразумјевамо тајним грјешницима, а онда ће нам јасно бити, како пмамо осудити њихово стање. Ја пак подразумјевам раскошнике, били они блудници или прел.убочинци, гријешили они Богу и своме тијелу на овај или онај срамотан начин : онп управо чпне своје зло дјело потајно у помрчини. Затим подразумјевам претваралице и лаже, који као Ирод ласкају нам, али би нас жељели примамити у своју мрежу. Ја подразумјевам клеветнике, који се радују и веселе, да на неоснованим тајним путевима помраче и униште част и добар глас ближњега. И варалице који, и ако много говоре о својем поштењу и некористолубности, ипак закидају од нас, од удовица и сирота. И крадљивце, који ноћу тумарају тамо амо и туђе нрисвајају (краду), што је стекао поштен човјек с муком и трудом. У опште дакле свп, који тако мпрно, лажно и лукаво раде, како то не могу оправдати пред Богом и пред својом савјести и којп крију пороке или у мраку ноћном пли у својим одајама и тајним скровиштима, све су то потајнп грјешници и њпхово стање било оно с пол.а ма како сјајно није ништа друго до кукавно стање. 1. Изгледа, да су онп бол.и и снажнији, него ли јавни гријешници — али они су већим дјелом шкодљивији п неврједнији. 2. Изгледа, да они зло чине тајно али онога горе не могу преварити. 3. Изгледа, да остају сасвим некажњени, али њихова казна ипак их неће мимоићи Ирод у тексту не изгледа мудрацима зао и не-