Branič

БРО.Ј 6

Б Р Л II И Ч

185

а катштализам је сатро и уииштио. Кад већ нндукциом као научном методом морамо да се служнмо, онда о баштини н баштииском ираву можемо у ирвоме реду да судимо ио траговима из срнског Феудалиог ирава. Но и овде треба увек на уму нматн. шта је то природа баштнне и баштннскога ирава, а шта је оист Феудализам собом донео. П занста. под системом Феудалне органнзације. а по некпм и извесшш особеипм својствима, иалазпмо баштпну чисту овејану н неокрњену. Нека својства пак Феудалнзам је изопачио п у неколико измснуо. Вредно је нрнметити, да под Фсудалпзмом баштпнско право има много ширег иолптичког значаја, него што се то од имовпнеке системе и захтева, — доказ, да је баштппеко право некад служило као осиова целокупне (не само економне) друштвене органнзацпје. 1 ) У колпко пак Феудалнн нодаци не залежу, или у колико бн баштинина својства била мутна. тамна н нејасна, нарочито нак кад се добијено својство само бол.с утврђује п објашњава, можемо се служнтп н доцнијим аакоинма, особито оннм, којп су на ерпском народном обичају засновани, као што је на пр. Закон за Војену грамицу. Ова" закон најбољи нам је доказ, да је код Срба и у најновије доба колективизам нриватне нмовпне владао, јер је нрп.вен из народног жнвота. У нсто доба ваља нам ириметнти, да између Срба п Хрвата ми никакве разлпке у овој раснрави иравилп нисмо. Ми смо се иозивали на Душанов законик као и на Пољички статут, а на Пољички статут као и на Душанов закопнк. Друге су полптпчке прплике и узроци, који су ова два братска народа одвојили и оцепили; економии жпвот им је у имовинском погледу п бар у главноме један и истп. По себи се разуме, да се трагови баштинске системе и у данашљем правном животу срнског народа опажају, нарочито у колико задруга и овде влада. Редактор српског грађанског законика, и ако се нредпоставити мора, да је модерне и римске имовинске нојмове тачно познавао, ннак није могао струјн

>) Тако н. пр племенски или жупеки пбглавари (жупани) имали су чмк и судеку власт у својим рукама. Ово је у мадоме лрм-ава (сЈуЦаз).