Branič

стр. 496.

б р а н и ч

број 14.

се чак по Лвисинији: у Дери, Испанбулу и Себуји. На сликама тих рушевина представљени су сни призори битака, т. ј. како дворски писари заводе у књиге број побијепих иепријатеља, пребројавајући број руку, које су од тела поубијаних одсечене биле; како официри доводе у дугој поворки повезане заробљенике. На тим сликама представљени су типови разиих азијских и афричких народа, против којих се ратовало итд. И ма да је ропство постојало и робља у великом броју било, ипак се но свему држи, да се са њнме ннје 3.10 постз^пало, осим што је терано на тешке радове, око зидања гшрамида , за чије су зидање били употребљавани само урођепицго робови , пошто других онда није било. За остале пак тешке радове, као за зидање храмова, царских двораца, пренос и подизање кодосалних мраморних стубова — обелисака — утврђивања обала, прављење канала зарад наводњавања, исушавање бара, насипање плавних места, зидања вароши, рудокопњу итд. уиотребљанани су ту])инци — ратни заробљеници; и с тога су Фараоии на тим монументалним својим творевинама и урезали ове речи: „ због овћх грађевииа ни један ЕгииИ.анин није уздахнуо, јер па иодизању њиховим ни један од њих иије пишта радио Правило их је дакле туЈје робље. За .урођеничке пак робове, који су, раније, пирамиде правили, Иродот и Диодор веле, да су они, због иретеранпх мука, ироклињали даи и час кад су се родили. Монументалне зграде егннатске — сем иирамида махом се датирају из доба 1'амзеса II. т. ј. Сезостриса Беликог (1389. ире Христа) и његових наследника, осим пирамида, које су раније зидане. Да се са робовима у Египту пије зверски постунало, можемо зак.љунити по томе, што је се убијство роба казнило смрћу. Тако нам бар причају Иродот и Диодор, ти најстарнји европски историчари. Строгост је спрам робопа употребљавана са.по ири зидању граЏвипа и коиању канала , којом нриликом људски живот није се много ценно. Али, остављајући о овоме забелешку најудаљенијем потомству и генерацијама, Диодор нам тако исто вели и то, да су се Евреји, који су као досељеници 1900-те године пре Христа у Египат дошли, из истог се иселили, за то, шго су урођеници њих не као госте, већ као робове ночели да сматрају, и са њима као са