Branič

отр. 638.

Б Р А Н II Ч

БРОЈ 7 и 8.

Тако се нпр. врло добро може говорити специјално о појединим економским стуињима културе. А економски живот одликује се од сваког осталог живота у томе што показује један одређен ток развића, који је увек и свуда исти, који се ненрестано у једном и истом правцу креће. Овај се ток објашњава тим, што становништво или број људи увек и свуда више или мање расте, и што су од свију интереса, који владају радним животом, најмоћнији и најосновнији економски интереси. У разликовању по културним ступњима лежи и разликовање у опште по ступњима развића, или, ако тако могу рећи, одређење старости. Сваки виши економскокултурни ступањ јесте у исто време и доцнији или зрелији ступањ развића, ступањ који више претпоставља или коме је више претходило. Но може се десити, да се један или други ступањ у култури прескочи. Тако има нпр. много народа, који су од ловачког и рибарског живота доспели до земљорадње не жививши прво пастирским животом. Међу таке спадају сва урођеничка племена у Северној и Јужној Америци, у колико су напустили ловачки и рибарски живот. Исто тако сви острвљани јужног мора и малајских острва као и већина афричких народа око полутара.Но ипак је увек и свуда правац економског развића или следовање економско-културних ступњева у главном један и ксти. Дакле стварно се не дешава да ступањ земљорадње или настањености претходи, или да је претходно пастирском или номадском животу, или да је становнихптво враћало се пастирском или номадском животу, или да се ток развића обрнуо. 0 економском назатку не може се говорити. Нађеш ли се, дакле, да се један народ бави сточарством или земљорадњом, или шта више трговином и занатом, док други неки народ искључиво живи од лова, рибарства или скупљања плодова, то знамо, да се онај налази уопште на доцнијем ступњу развића или да је у неколико старији и зрелији него овај други. Ређајући или групишући народе и времена по економским ступњима културе долазимо до могућности, да одредимо генетично следовање и заједницу правних односа и обичаја, који се код њих налазе.