Branič

БРОЈ 7 и 8.

О ПРОБЛЕМУ

стр. 639.

Нађе ди се нпр., да један правни појав или обичај постоји код народа који су још на ловачком или рибарском ступњу, док се међутим други правни појав и обичај појављују тек код народа који већ на пастирском ступњу стоје или који су уопште изнад чисто ловачког и рибарског живота, то следује да је последњи правни по^ас или обичај доцнијег или млађег постанка него први. Преко тога разликовање народа и времена по економским ступњима културе даје нам још и срество, да сасвим директно објаснимо извор појединих правних односа и обичаја. Ако нпр. нађемо, да једног извесног правног појава или обичаја нема код свију народа који се још налазе на ступњу чисто ловачког или рибарског живота, док се напротив налази код свију народа који су на ступњу пастирског живота, то је тим и доказ нађен: да исти — директно или индиректно — за свој постанак благодаре пастирском животу. Или кад нпр. откријемо, да се известан правни појав или обичај налази код народа који су већ постигли ступањ својине у погледу на земљу, или код настањених народа, док се међутим не налази ни код једног народа на ступњу полуномадског живота, то знамо, да исти мора стајати у вези с интересом, са захтевима, који се појављују тек са својином у погледу на земљу или с настањеношћу. Ви видите, дакле: да се Архимедова. тачка, с које се може иодићи (ослободити од окова т.ј. иротумачити) цео свет ирава и обич&ја, налази ка иољу економије. Економија је у том погледу исто што и у природи борба за опстанак, на којој почива »постајање врста". Нека ми је дозвољено, да тачност реченог јасно преставим са неколико практичних примера. Овде специјално узимам с поља иородичног ирава, које је досад стајало на првом месту историјског развића интереса. Постављена је теорија, да је првобитна и најстарија Форма при склапању брака отмица, жена, да се из тога с углађенијим обичајима развило куиовање жена, и да је, најзад, кад је цивилизација још више корачила, куповина нрешла у просто даривање невестиних родитеља или старалаца. Но посмотримо ли чињенице, види се, да код народа који још стоје на најнижем економском ступњу, на ступњу