Branič

БРОЈ 7 и 8.

О ПРОБЛЕМУ

отр . 641.

који живи од ириноса. На сточарском ступњу већ се рачуна; иожуд а за имањем и тврдичлук већ играју улогу. Доказ је што овде скоро у опште сусрећемо обичај куповања жена, при чем се цена састоји из толико и толико комада једне или друге врсте стоке. А обичај куповања жена објашњава опет даље, да ни отмица жена на овом ступњу није већ више тако ретка као на ступњу ловачког и рибарског живота, премда и овде чини изузетан појав; јер се силе лаћа увек или бар редовно само тад, кад миран пут не води сврси. Докле су још само поклони довољни да се задобије пристанак оца, родитеља, девојке, односно да се наиђе на вето од стране истих, не наступа овај критични случај. Тек сад се за жену тражи цена, кад је мирно добијање скопчано с трошком , не остаје сиромаху ништа више до да уточиште тражи у кра,ђи, у насилном одвођењу девојке против родитељске воље. Богатог опет покреће на исти корак чисти тврдичлук. Један друкчији пример. Премаједној још јако распрострањеној теорији првобитно није било брака у смислу искључиве својине, него су жене биле још оиште добро , или је постојао т. з. „илеменски или заједнички брак, и тек се после из тога ризвио »појединачки.« А с овим током ствари доводи се у везу и појава т. з. „материнског права" велећи: Докле год није било појединачног брака или искључиве власти појединца над женом, није још било ни и очинске власти , и или још није могло бити искључиве власти појединаца над његовом децом, и с тога је и сродство одређивано по матери а не по оцу. Но како стоје чињенице? Код народа, који се налази на ловачком или рибарском ступњу, не сусрећемо нигде и нигда стање заједнице у женама или т. з. „Промискуитет.^ 1 Код Веда на Цејлону, код аустралијских урођеника, код становника огњене земље, код Бушмена, код бразилијанских прастановника, на Адаманима, код црвено-кожних у Северној Америци и т. д. сваки појединац има своју жену искључиво за себе и никад је не дели са другима, не налази се ни најмање трага од Ре1е-ше1е између људи и жена. Да, на најмањем ступњу власт човека над женом јесте најбезусловнија и најнеограниченија.